De effecten van cgo: tussenmeting 2011

Home » Portfolio » De effecten van cgo: tussenmeting 2011
De effecten van cgo: tussenmeting 20112016-12-21T21:17:15+02:00

Project Description

De effecten van cgo: tussenmeting 2011

Tussenmeting cgo 2011

Auteur(s): Arjan van der Meijden
Publicatiedatum: mei 2011

Wat zijn de effecten van de invoering van cgo op uitstroom, voortijdige uitval en doorstroom? Ecbo onderzocht de verschillen tussen opleidingen die wel en niet experimenteren met de nieuwe kwalificatiedossiers.

Het tussentijdse onderzoek laat zien dat er over het algemeen weinig verschillen zijn tussen experimentele en niet-experimentele opleidingen. Opleidingskenmerken (sector, niveau en leerweg) en populatiekenmerken (geslacht en afkomst) hebben meer invloed op uitval, doorstroom en het behalen van een diploma dan al of niet experimenteren met cgo.

Invloed cgo

De veronderstelling dat de invoering van cgo een positief effect heeft op de negen resultatengebieden van het mbo (waaronder uitval, uitstroom en doorstroom)  kan dus niet worden bevestigd. Van een negatief effect is echter ook geen sprake. In vervolgonderzoeken kunnen meer data en meer controlevariabelen de invloed cgo wellicht verduidelijken.

Voorgeschiedenis

Sinds 2004 experimenteert een steeds groter aantal mbo-opleidingen met de invoering van competentiegericht onderwijs en de bijbehorende kwalificatiedossiers. Iedere twee jaar monitort ecbo de ontwikkeling van deze zogeheten experimentele opleidingen. Sinds de vierde meting (2008/9) wordt daarbij gekeken naar de effecten van de invoering van cgo. Na de zomer van 2011 verschijnen de resultaten van de vijfde meting. In een jaarlijkse tussenmeting onderzoekt ecbo aan de hand van de inschrijvingsgegevens van leerlingen de invloed van cgo op drie resultaatgebieden: uitstroom, uitval en doorstroom.

Uitval, diplomering en opstroom binnen het mbo

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

410, 2018

Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

Door |4 oktober 2018|Categorie(ën): Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

De Nederlandse economie is gebaat bij sterk beroepsonderwijs. Het beroepsoriënterende vmbo en het beroepskwalificerende mbo zijn daarbij belangrijke pijlers.

409, 2018

Ecbo professionaliseringspartner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Door |4 september 2018|Categorie(ën): Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Ecbo professionaliseringspartner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Thema's onderwijsvernieuwing en professionalisering

Drie onderzoeksprojecten waarin ecbo participeert zijn geselecteerd door de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek van het NRO. Lees hieronder om welke onderzoeksprojecten het gaat.

1201, 2018

Vacature: Stagiairs m/v

Door |12 januari 2018|Categorie(ën): Instroom-doorstroom-uitstroom|Reacties uitgeschakeld voor Vacature: Stagiairs m/v

Stagiairs m/v

Wil je een onderzoekstage lopen bij dé toonaangevende partner in leren? Ben je benieuwd hoe onderzoek met de onderwijspraktijk wordt ingevuld, wil je dat jouw werk niet in de bureaula verdwijnt en lijkt het je leuk om te werken in een onderzoeksteam? Reageer!

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?