De dagelijkse zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

Home » Portfolio » De dagelijkse zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo
De dagelijkse zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo 2016-12-21T21:06:39+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

De dagelijkse zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

Bouwstenen voor een aanpak

Auteur(s): Louise van de Venne, José Hermanussen, Marlies Honingh & Marieke van Genugten
Publicatiedatum: september 2014

n de afgelopen jaren staat onderwijskwaliteit in alle onderwijssectoren veelvuldig op de agenda van bestuurders. Er is echter nog weinig bekend over voorwaarden in het organisatieklimaat en de cultuur van de organisatie die de dagelijkse zorg voor onderwijskwaliteit bevorderen dan wel over de manier waarop de zorg voor onderwijskwaliteit een plek heeft in het dagelijks handelen.

Deze vragen vormden aanleiding om te onderzoeken hoe in het mbo werk gemaakt wordt van onderwijskwaliteit. De publicatie De dagelijkse zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo bespreekt de belangrijkste resultaten uit dit onderzoek, waarbij zowel docenten, teamleiders, sectordirecteuren, kwaliteitszorgmanagers als besturen van vier regionale opleidingencentra (roc’s) betrokken waren.

Bespreektool

Op basis van de ontwikkelde meetinstrumenten biedt deze publicatie scholen een bespreektool om vast te stellen of er binnen de school of het team een cultuur is, gericht op ontwikkeling en kwaliteitsverbetering. Het bespreken van de aspecten die in deze tool zijn opgenomen, helpt een organisatiecultuur te bevorderen waarbinnen het gebruikelijk is te leren, elkaar te stimuleren de eigen professionaliteit en teamprestaties te verbeteren.

Over de auteurs

Louise van de Venne is verbonden aan de Masteropleiding Onderwijskunde van de Universiteit Utrecht, José Hermanussen is verbonden aan het Expertisecentrum Beroepsonderwijs, Marlies Honingh en Marieke van Genugten zijn beiden verbonden aan de Faculteit der Managementwetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen.
De dagelijkse zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. José Hermanussen
Drs. José HermanussenSenior onderzoeker
06-10970839

Gerelateerde publicaties

2017-10-04T21:25:48+00:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

2017-05-18T16:48:55+00:00

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

2018-03-17T13:20:11+00:00

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

711, 2018

Klas21 is gestart!

By | 7 november 2018|Categories: Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Klas21 is gestart!

Klas21 is gestart!

Tijdens de startbijeenkomst met de studenten van Klas21 maakten zij kennis met de 21ste-eeuwse vaardigheden en gaven zij feedback op de nog in ontwikkeling zijnde casussen, rubrics en vormgeving van het instrument KOMPAS21

2304, 2018

Evaluatie en monitoring wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’

By | 23 april 2018|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Evaluatie en monitoring wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’

Onderzoeksvoorstel gehonoreerd

In het onderzoek van consortiumpartners KBA (projectleider prof. dr. Maarten Wolbers), ecbo en Vrije Universiteit wordt onder andere bekeken of de beoogde doelen van de wet worden bereikt: het tegengaan van uitval op het mbo en een sterkere positie van de mbo-student.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email