De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo2019-02-27T12:21:33+02:00

Project Description

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

Een analyse van vier sectoren

Auteur(s): Marc van der Meer en Ellen Verheijen
Publicatiedatum: mei 2018

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

Een analyse van vier sectoren

Deze studie bespreekt de onderlinge wisselwerking tussen onderwijs, onderzoek en beleid in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Dat is in de kern een heel dynamisch vraagstuk, dat gericht is op de verbetering van de onderwijspraktijk.

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de  kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert. De casestudies zijn exemplarisch voor de wijze waarop op dat moment in de sector werd  gedacht over kennisontwikkeling. Vervolgens is een nieuwe inleiding bij de tekst geschreven, die tevens relevant is in het licht van de bevindingen van het Sectorplan Onderwijswetenschappen en de Nationale Wetenschapsagenda van de VSNU, waar de positie van het mbo naar onze inschatting nogal marginaal is.

Contact

Drs. Ilona Koning
Drs. Ilona KoningExpert kennisverspreiding
06-13219605

Gerelateerde publicaties

Naast deze studie zijn ook enkele essays opgesteld over de kennisinfrastructuur in Australië, Denemarken, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. José Hermanussen en Trudy Moerkamp hebben bovendien een afzonderlijke publicatie gemaakt over innovatie van werkprocessen bij de jeugdzorg, de politie en de gezondheidszorg. Deze studies zijn ontsloten via de website van ecbo.

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

2017-10-04T21:25:48+02:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

2017-05-18T16:48:55+02:00

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

Gerelateerd nieuws

2706, 2019

ORD-sessie over onderzoek naar kwaliteitscultuur

Door |27 juni 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor ORD-sessie over onderzoek naar kwaliteitscultuur

ORD-sessie over onderzoek naar kwaliteitscultuur

Vandaag presenteert Jose Hermanussen op de ORD2019 het onderzoek 'Op naar een kwaliteitscultuur in het mbo met een ontwikkelingsgerichte audit, i.s.m. Jorrick Beckers en Ronald Stevens. Kernvraag: leidt een auditsystematiek op basis van het dialoogmodel, ondersteund door een veel gerichtere meting van soft-controls, tot een betere kwaliteitscultuur op alle niveaus in de organisatie en daarmee tot beter mbo-onderwijs?

2606, 2019

Spotlight on VET 2018

Door |26 juni 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Spotlight on VET 2018

Spotlight-on-vet-2018

Een beknopt overzicht van het Europese beroepsonderwijs. Cedefop, de Europese organisatie op het gebied van het beroepsonderwijs, heeft onlangs 'Spotlight on VET 2018' gepubliceerd.

2606, 2019

Dr. Patricia Brouwer in Expeditieteam Lerarenagenda NRO

Door |26 juni 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Dr. Patricia Brouwer in Expeditieteam Lerarenagenda NRO

Dr. Patricia Brouwer in Expeditieteam Lerarenagenda NRO

Vanuit verschillende onderzoeksinstituten, hogescholen en universiteiten heeft NRO zeven onderzoekers geselecteerd voor het ‘Expeditieteam Lerarenagenda’, waaronder dr. Patricia Brouwer van ecbo.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?