De bijdrage van HRM in het mbo

Home » Portfolio » De bijdrage van HRM in het mbo
De bijdrage van HRM in het mbo2017-10-17T11:54:57+02:00

Project Description

De bijdrage van HRM in het mbo

Aanknopingspunten voor een op teams gericht HRM-beleid

Auteur(s):
 José Hermanussen, Aad Oosterhof & Frank Streefland
Publicatiedatum: oktober 2012

Het middelbaar beroepsonderwijs wordt steeds vaker georganiseerd via onderwijsteams. Dat vraagt onder meer een andere rol van HRM; een rol die momenteel ter discussie staat. Met deze publicatie wil ecbo die discussie concretiseren en aanknopingspunten bieden voor een nieuw, op teams gericht HRM-beleid.

Mbo-instellingen zien (resultaatverantwoordelijke) onderwijsteams als het antwoord op diverse complexe opgaven waarvoor zij staan, zoals de invoering van de beroepsgerichte kwalificatiestructuur en de opdracht om flexibeler, rendabeler en beter onderwijs te realiseren. Met onderwijsteams hopen scholen dat ze slagvaardiger en efficiënter kunnen inspelen op deze en andere ontwikkelingen.

Teams en HRM

De instellingen worstelen wel met de vraag hoe ze de teams zo kunnen inrichten en ondersteunen dat ze effectief werken en bijdragen aan de verhoging van de onderwijs- en organisatiekwaliteit. Een goed HRM-beleid kan hier aan bijdragen. Uit eerder onderzoek blijkt echter dat HRM in onderwijsinstellingen te weinig aansluit bij het primaire proces en de behoeften van personeel. Zeker het werken in teams vraagt een andere invulling van het HRM-beleid.

Passend beleid

Ecbo onderzocht in een kleinschalig verkennend onderzoek bij vier mbo-instellingen de rol van HRM bij het werken in teams. Ook een literatuurverkenning naar teameffectiviteit en HRM maakte deel uit van het onderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek – waaronder aanknopingspunten voor een passend, op teams gericht HRM-beleid – leest u in de publicatie.

De bijdrage van HRM in het mbo

Onderzoeker(s)

Drs. José Hermanussen
Drs. José HermanussenSenior onderzoeker
06-10970839

Gerelateerde publicaties

2019-09-13T13:28:51+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1009, 2019

Motiveren van laaggeletterden

Door |10 september 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Motiveren van laaggeletterden

Een literatuurstudie naar succesvolle interventies. In Nederland hebben ruim 2,5 miljoen volwassenen moeite met taal en rekenen. Vanuit het actieprogramma Tel mee met Taal is een 2-jarig onderzoek uitgevoerd dat een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal mensen met taal- en rekenvaardigheden onder basisniveau.

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

Gerelateerde bijeenkomsten

mbo-diner Duurzaam #hoedan?

14 november @ 17:30 - 21:00

Dag van het mbo

18 november

Heeft u een vraag aan ons?