De bijdrage van HRM in het mbo

Home » Portfolio » De bijdrage van HRM in het mbo
De bijdrage van HRM in het mbo2017-10-17T11:54:57+02:00

Project Description

De bijdrage van HRM in het mbo

Aanknopingspunten voor een op teams gericht HRM-beleid

Auteur(s):
 José Hermanussen, Aad Oosterhof & Frank Streefland
Publicatiedatum: oktober 2012

Het middelbaar beroepsonderwijs wordt steeds vaker georganiseerd via onderwijsteams. Dat vraagt onder meer een andere rol van HRM; een rol die momenteel ter discussie staat. Met deze publicatie wil ecbo die discussie concretiseren en aanknopingspunten bieden voor een nieuw, op teams gericht HRM-beleid.

Mbo-instellingen zien (resultaatverantwoordelijke) onderwijsteams als het antwoord op diverse complexe opgaven waarvoor zij staan, zoals de invoering van de beroepsgerichte kwalificatiestructuur en de opdracht om flexibeler, rendabeler en beter onderwijs te realiseren. Met onderwijsteams hopen scholen dat ze slagvaardiger en efficiënter kunnen inspelen op deze en andere ontwikkelingen.

Teams en HRM

De instellingen worstelen wel met de vraag hoe ze de teams zo kunnen inrichten en ondersteunen dat ze effectief werken en bijdragen aan de verhoging van de onderwijs- en organisatiekwaliteit. Een goed HRM-beleid kan hier aan bijdragen. Uit eerder onderzoek blijkt echter dat HRM in onderwijsinstellingen te weinig aansluit bij het primaire proces en de behoeften van personeel. Zeker het werken in teams vraagt een andere invulling van het HRM-beleid.

Passend beleid

Ecbo onderzocht in een kleinschalig verkennend onderzoek bij vier mbo-instellingen de rol van HRM bij het werken in teams. Ook een literatuurverkenning naar teameffectiviteit en HRM maakte deel uit van het onderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek – waaronder aanknopingspunten voor een passend, op teams gericht HRM-beleid – leest u in de publicatie.

De bijdrage van HRM in het mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. José Hermanussen
Drs. José HermanussenSenior onderzoeker
06-10970839

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1306, 2019

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Door |13 juni 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Drie onderzoeksprojecten, waarin ecbo participeert, zijn geselecteerd door de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek van het NRO. Lees verder om te zien om welke onderzoeksprojecten het gaat.

606, 2019

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Door |6 juni 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onze samenleving verandert continu, onder andere door ontwikkelingen op ICT-gebied. Ook scholen willen graag gebruiken maken van recente ontwikkelingen, om zo effectiever onderwijs te kunnen geven. Goed inzicht in waarvoor en op welke wijze scholen hun onderwijs innoveren met ICT die bijdraagt aan het beter leren van studenten is essentieel.

406, 2019

Online cursus kritisch denken

Door |4 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Online cursus kritisch denken

Online cursus kritisch denken

Kritisch denken in het mbo? Gisteren lanceerde Kennispunt Burgerschap mbo een gratis online cursus voor mbo-docenten. Ecbo ontwikkelde de cursus. Vol werkvormen, vlogs van onderwijsprofessionals & persoonlijke reflectievragen.

Heeft u een vraag aan ons?