De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Home » Portfolio » De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4
De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4 2017-10-04T21:25:48+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Auteur(s): Alieke Hofland en Anneke Westerhuis
Publicatiedatum: juni 2017

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Wanneer we kijken naar de specifieke kenmerken van mbo-leerlingen op niveau 3 (ten opzichte van de leerlingengroepen op de andere niveaus) kunnen we al snel de conclusie trekken dat het lastig blijkt om specifieke leerlingkenmerken toe te dichten aan de groep van niveau 3 studenten als geheel. Dit omdat de mbo-populatie op een groot aantal kenmerken zeer divers is en deze variëteit zich zowel binnen als tussen niveaus aftekent.

Uit de uitgevoerde casestudies komen evenwel verschillen tussen beide groepen studenten naar voren (niveau 3 en 4), deze zijn echter niet los te zien van de organisatie van de opleidingen voor Maatschappelijke Zorg. De verschillen zijn met name cognitief van aard en te herleiden tot de intakeprocedure. Daarin is het niveau van de vooropleiding, en daarmee de aard van de kennis en de vorm van kennisoverdracht, bepalend voor de niveautoedeling. Het resultaat is dat in de lessen op niveau 4 meer ruimte is voor verdieping terwijl op niveau 3 de tijd wordt benut voor het maximaal concretiseren van de lesstof aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Dat de intakeprocedure selecteert op cognitief niveau kan niet worden losgezien van het feit dat de opleiding op twee niveaus wordt aangeboden en op dit criterium de groepen dan ook worden gehomogeniseerd. Met andere woorden, als de opleidingsorganisatie anders wordt ingericht, bijvoorbeeld door de opleiding op niveau 3 te verbreden door deze te combineren met een andere opleiding en op niveau 4 te verdiepen, zoals in één casus het geval is, worden wellicht in de intake (ook) andere toedelingscriteria gebruikt.

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Alieke Hofland MSc
Alieke Hofland MScOnderzoeker
0610533747
Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

2017-10-04T21:25:48+00:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

2017-05-18T16:48:55+00:00

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

2018-03-17T13:20:11+00:00

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

711, 2018

Klas21 is gestart!

By | 7 november 2018|Categories: Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Klas21 is gestart!

Klas21 is gestart!

Tijdens de startbijeenkomst met de studenten van Klas21 maakten zij kennis met de 21ste-eeuwse vaardigheden en gaven zij feedback op de nog in ontwikkeling zijnde casussen, rubrics en vormgeving van het instrument KOMPAS21

2304, 2018

Evaluatie en monitoring wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’

By | 23 april 2018|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Evaluatie en monitoring wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’

Onderzoeksvoorstel gehonoreerd

In het onderzoek van consortiumpartners KBA (projectleider prof. dr. Maarten Wolbers), ecbo en Vrije Universiteit wordt onder andere bekeken of de beoogde doelen van de wet worden bereikt: het tegengaan van uitval op het mbo en een sterkere positie van de mbo-student.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email