De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Home » Portfolio » De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4
De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 42017-10-04T21:25:48+02:00

Project Description

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Auteur(s): Alieke Hofland en Anneke Westerhuis
Publicatiedatum: juni 2017

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Wanneer we kijken naar de specifieke kenmerken van mbo-leerlingen op niveau 3 (ten opzichte van de leerlingengroepen op de andere niveaus) kunnen we al snel de conclusie trekken dat het lastig blijkt om specifieke leerlingkenmerken toe te dichten aan de groep van niveau 3 studenten als geheel. Dit omdat de mbo-populatie op een groot aantal kenmerken zeer divers is en deze variëteit zich zowel binnen als tussen niveaus aftekent.

Uit de uitgevoerde casestudies komen evenwel verschillen tussen beide groepen studenten naar voren (niveau 3 en 4), deze zijn echter niet los te zien van de organisatie van de opleidingen voor Maatschappelijke Zorg. De verschillen zijn met name cognitief van aard en te herleiden tot de intakeprocedure. Daarin is het niveau van de vooropleiding, en daarmee de aard van de kennis en de vorm van kennisoverdracht, bepalend voor de niveautoedeling. Het resultaat is dat in de lessen op niveau 4 meer ruimte is voor verdieping terwijl op niveau 3 de tijd wordt benut voor het maximaal concretiseren van de lesstof aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Dat de intakeprocedure selecteert op cognitief niveau kan niet worden losgezien van het feit dat de opleiding op twee niveaus wordt aangeboden en op dit criterium de groepen dan ook worden gehomogeniseerd. Met andere woorden, als de opleidingsorganisatie anders wordt ingericht, bijvoorbeeld door de opleiding op niveau 3 te verbreden door deze te combineren met een andere opleiding en op niveau 4 te verdiepen, zoals in één casus het geval is, worden wellicht in de intake (ook) andere toedelingscriteria gebruikt.

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Alieke Hofland MSc
Alieke Hofland MScOnderzoeker
0610533747
Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1306, 2019

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Door |13 juni 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Drie onderzoeksprojecten, waarin ecbo participeert, zijn geselecteerd door de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek van het NRO. Lees verder om te zien om welke onderzoeksprojecten het gaat.

606, 2019

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Door |6 juni 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onze samenleving verandert continu, onder andere door ontwikkelingen op ICT-gebied. Ook scholen willen graag gebruiken maken van recente ontwikkelingen, om zo effectiever onderwijs te kunnen geven. Goed inzicht in waarvoor en op welke wijze scholen hun onderwijs innoveren met ICT die bijdraagt aan het beter leren van studenten is essentieel.

406, 2019

Online cursus kritisch denken

Door |4 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Online cursus kritisch denken

Online cursus kritisch denken

Kritisch denken in het mbo? Gisteren lanceerde Kennispunt Burgerschap mbo een gratis online cursus voor mbo-docenten. Ecbo ontwikkelde de cursus. Vol werkvormen, vlogs van onderwijsprofessionals & persoonlijke reflectievragen.

Heeft u een vraag aan ons?