De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Home » Portfolio » De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4
De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 42017-10-04T21:25:48+02:00

Project Description

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Auteur(s): Alieke Hofland en Anneke Westerhuis
Publicatiedatum: juni 2017

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Wanneer we kijken naar de specifieke kenmerken van mbo-leerlingen op niveau 3 (ten opzichte van de leerlingengroepen op de andere niveaus) kunnen we al snel de conclusie trekken dat het lastig blijkt om specifieke leerlingkenmerken toe te dichten aan de groep van niveau 3 studenten als geheel. Dit omdat de mbo-populatie op een groot aantal kenmerken zeer divers is en deze variëteit zich zowel binnen als tussen niveaus aftekent.

Uit de uitgevoerde casestudies komen evenwel verschillen tussen beide groepen studenten naar voren (niveau 3 en 4), deze zijn echter niet los te zien van de organisatie van de opleidingen voor Maatschappelijke Zorg. De verschillen zijn met name cognitief van aard en te herleiden tot de intakeprocedure. Daarin is het niveau van de vooropleiding, en daarmee de aard van de kennis en de vorm van kennisoverdracht, bepalend voor de niveautoedeling. Het resultaat is dat in de lessen op niveau 4 meer ruimte is voor verdieping terwijl op niveau 3 de tijd wordt benut voor het maximaal concretiseren van de lesstof aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Dat de intakeprocedure selecteert op cognitief niveau kan niet worden losgezien van het feit dat de opleiding op twee niveaus wordt aangeboden en op dit criterium de groepen dan ook worden gehomogeniseerd. Met andere woorden, als de opleidingsorganisatie anders wordt ingericht, bijvoorbeeld door de opleiding op niveau 3 te verbreden door deze te combineren met een andere opleiding en op niveau 4 te verdiepen, zoals in één casus het geval is, worden wellicht in de intake (ook) andere toedelingscriteria gebruikt.

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Onderzoeker(s)

Alieke Hofland MSc
Alieke Hofland MScOnderzoeker
0610533747
Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?