De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Home » Portfolio » De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4
De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 42017-10-04T21:25:48+02:00

Project Description

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Auteur(s): Alieke Hofland en Anneke Westerhuis
Publicatiedatum: juni 2017

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Wanneer we kijken naar de specifieke kenmerken van mbo-leerlingen op niveau 3 (ten opzichte van de leerlingengroepen op de andere niveaus) kunnen we al snel de conclusie trekken dat het lastig blijkt om specifieke leerlingkenmerken toe te dichten aan de groep van niveau 3 studenten als geheel. Dit omdat de mbo-populatie op een groot aantal kenmerken zeer divers is en deze variëteit zich zowel binnen als tussen niveaus aftekent.

Uit de uitgevoerde casestudies komen evenwel verschillen tussen beide groepen studenten naar voren (niveau 3 en 4), deze zijn echter niet los te zien van de organisatie van de opleidingen voor Maatschappelijke Zorg. De verschillen zijn met name cognitief van aard en te herleiden tot de intakeprocedure. Daarin is het niveau van de vooropleiding, en daarmee de aard van de kennis en de vorm van kennisoverdracht, bepalend voor de niveautoedeling. Het resultaat is dat in de lessen op niveau 4 meer ruimte is voor verdieping terwijl op niveau 3 de tijd wordt benut voor het maximaal concretiseren van de lesstof aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Dat de intakeprocedure selecteert op cognitief niveau kan niet worden losgezien van het feit dat de opleiding op twee niveaus wordt aangeboden en op dit criterium de groepen dan ook worden gehomogeniseerd. Met andere woorden, als de opleidingsorganisatie anders wordt ingericht, bijvoorbeeld door de opleiding op niveau 3 te verbreden door deze te combineren met een andere opleiding en op niveau 4 te verdiepen, zoals in één casus het geval is, worden wellicht in de intake (ook) andere toedelingscriteria gebruikt.

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Alieke Hofland MSc
Alieke Hofland MScOnderzoeker
0610533747
Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

Gerelateerd nieuws

1605, 2019

Meet-up Digitalisering van het mbo

By |16 mei 2019|Categories: Arbeidsmarkt, Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Meet-up Digitalisering van het mbo

Meet-up Digitalisering van het mbo

Ben jij een digivaardige docent, middenmanager of directielid, een deskundige op het gebied van digitalisering van het mbo, een softwareleverancier of iemand met een uitgesproken mening over digitalisering van het mbo, kom dan op 13 of 19 juni naar JaarbeursMeet-up in Utrecht en ga in gesprek met de OCW beleidsmedewerkers die betrokken zijn bij digitalisering van het mbo!

Heeft u een vraag aan ons?