Configuraties mbo-opleidingen

Home » Portfolio » Configuraties mbo-opleidingen
Configuraties mbo-opleidingen2017-12-10T11:10:38+02:00

Project Description

Configuraties mbo-opleidingen

Vijf ideaaltypische modellen voor de inrichting van beroepsopleidingen.

Auteur(s):
Joke Huisman
Publicatiedatum:
december 2010

Het middelbaar beroepsonderwijs zit in een overgangsperiode. Om verschillende redenen, waarvan de nieuwe competentiegerichte kwalificatiestructuur een belangrijke is, zijn opleidingsteams bezig om hun onderwijs anders in te richten.

Deze publicatie laat zien dat er niet één model is, dat in alle opleidingen wordt gebruikt. Op basis van een groot aantal casestudies zijn vijf ‘configuraties’ ontwikkeld: ideaaltypische modellen voor de inrichting van beroepsopleidingen.
Doel is opleidingsteams in het middelbaar beroepsonderwijs te ondersteunen in het consistent ontwerpen van hun opleiding. Door de ideaaltypen met elk hun voor- en nadelen als volwaardige varianten van competentiegericht onderwijs naast elkaar te zetten, ontstaat ruimte om te kijken wat het best past bij een opleidingsteam; en bij de studenten die zij opleiden in verschillende beroepssectoren op een bepaald kwalificatieniveau.

Configuraties mbo-opleidingen
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

2017-10-04T21:25:48+02:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Gerelateerd nieuws

1804, 2019

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

By |18 april 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Wij zijn op zoek naar een senior onderzoeker in leren. Is deze vacature je op het lijf geschreven? Dan komen wij graag met jou in contact.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?