Competentiegericht onderwijs en de rol van HRM

Home » Portfolio » Competentiegericht onderwijs en de rol van HRM
Competentiegericht onderwijs en de rol van HRM2016-12-21T21:20:31+02:00

Project Description

Competentiegericht onderwijs en de rol van HRM

Praktijkvragen van roc’s bij de veranderende rol van HRM in het mbo.

Auteur(s): Aad Oosterhof en Frank Streefland
Publicatiedatum: januari 2011

In opdracht van ecbo deden Aad Oosterhof (Van Kessel & Oosterhof) en Frank Streefland (Streefland Advies) onderzoek naar ‘Competentiegericht onderwijs en de rol van HRM: beeld van veranderingen’. Centrale vraag: welke praktijkvragen hebben roc’s als het gaat om de veranderende rol van HRM in het mbo?

Denkmodellen kun je op verschillende manieren expliciet maken. Een krachtige manier is denkmodellen daadwerkelijk visualiseren in beelden. De onderzoekers hebben de resultaten daarom weergegeven in een zogenoemde beeldenplaat of ‘praatplaat’. Deze praatplaat vormt een weergave van de impliciete denkmodellen die onderwijsinstellingen in het mbo-veld hanteren over de samenhang tussen de visie op cgo, de daarbij behorende mate van organisatieverandering en de rol van HRM. Het expliciet maken van deze denkmodellen kan het mbo-veld helpen gerichter na te denken over de veranderende rol van HRM.
De praatplaat en een uitgebreide beschrijving hoe deze is tot stand gekomen is, zijn opgenomen in de rapportage.

Cgo en de rol van HRM
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

2017-10-04T21:25:48+02:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Gerelateerd nieuws

410, 2018

Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

By |4 oktober 2018|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

De Nederlandse economie is gebaat bij sterk beroepsonderwijs. Het beroepsoriënterende vmbo en het beroepskwalificerende mbo zijn daarbij belangrijke pijlers.

409, 2018

Ecbo professionaliseringspartner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

By |4 september 2018|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Ecbo professionaliseringspartner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Thema's onderwijsvernieuwing en professionalisering

Drie onderzoeksprojecten waarin ecbo participeert zijn geselecteerd door de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek van het NRO. Lees hieronder om welke onderzoeksprojecten het gaat.

1201, 2018

Vacature: Stagiairs m/v

By |12 januari 2018|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Reacties uitgeschakeld voor Vacature: Stagiairs m/v

Stagiairs m/v

Wil je een onderzoekstage lopen bij dé toonaangevende partner in leren? Ben je benieuwd hoe onderzoek met de onderwijspraktijk wordt ingevuld, wil je dat jouw werk niet in de bureaula verdwijnt en lijkt het je leuk om te werken in een onderzoeksteam? Reageer!

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?