Cgo: wat levert het op?

Home » Portfolio » Cgo: wat levert het op?
Cgo: wat levert het op?2016-12-21T21:16:35+02:00

Project Description

Cgo: wat levert het op?

Samenvatting van de resultaten van de cgo-monitor

Auteur(s): Arjan van der Meijden
Publicatiedatum: juli 2011

In het schooljaar 2004/5 experimenteerde 2 procent van de scholen met kwalificatiedossiers. Vier jaar later was dat al 73 procent. Wat heeft de invoering van competentie gerichte kwalificatiedossiers tot nu toe opgeleverd?

Ecbo monitort sinds 2004 de resultaten van de invoering van de competentie gerichte kwalificatiedossiers en de daarmee samenhangende aanpassingen van het onderwijs. De afgelopen jaren zijn er vier monitors geweest, de data voor de vijfde (2010/11) worden op dit moment verzameld. Voor de Onderwijs Research Dagen 2011 schreef Arjan van der Meijden een samenvattend en analyserend paper over de cgo-monitor.

Negen resultaatgebieden
In het paper Wat levert het op? beschrijft Van der Meijden de onderzoeksopzet van de cgo-monitor. Ook vat hij kort de bevindingen per onderzocht resultaatgebied samen, op basis van de monitor 2008/9. Dat zijn in totaal 9 doelen die het mbo met de invoering van de kwalificatiedossiers moet realiseren:

• zichtbaar beter inzetbare beroepsbeoefenaren;
• toegenomen motivatie bij deelnemers;
• meer gediplomeerde uitstroom;
• minder voortijdige uitval;
• grotere doorstroom naar hogere vormen van onderwijs;
• verbeterde professionaliteit van docenten en praktijkbegeleiders;
• grotere waardering en betrokkenheid van (leer)bedrijven en georganiseerd bedrijfsleven;
• grotere waardering door docenten;
• grotere waardering van deelnemers.

Meer weten?
Het paper over de cgo-monitors is hiernaast te downloaden. Daarnaast zijn de voorlopige bevindingen van de monitor 2010/11 te vinden in een tussenmeting. De vierde cgo monitor (2008/9) is ook in een publieksversie uitgebracht, de vijfde monitor zal in 2012 verschijnen.

Cgo: wat levert het op?
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

2017-10-04T21:25:48+02:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Gerelateerd nieuws

410, 2018

Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

By |4 oktober 2018|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

De Nederlandse economie is gebaat bij sterk beroepsonderwijs. Het beroepsoriënterende vmbo en het beroepskwalificerende mbo zijn daarbij belangrijke pijlers.

409, 2018

Ecbo professionaliseringspartner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

By |4 september 2018|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Ecbo professionaliseringspartner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Thema's onderwijsvernieuwing en professionalisering

Drie onderzoeksprojecten waarin ecbo participeert zijn geselecteerd door de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek van het NRO. Lees hieronder om welke onderzoeksprojecten het gaat.

1201, 2018

Vacature: Stagiairs m/v

By |12 januari 2018|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Reacties uitgeschakeld voor Vacature: Stagiairs m/v

Stagiairs m/v

Wil je een onderzoekstage lopen bij dé toonaangevende partner in leren? Ben je benieuwd hoe onderzoek met de onderwijspraktijk wordt ingevuld, wil je dat jouw werk niet in de bureaula verdwijnt en lijkt het je leuk om te werken in een onderzoeksteam? Reageer!

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?