Cgo langs de meetlat

Home » Portfolio » Cgo langs de meetlat
Cgo langs de meetlat2018-03-19T10:26:17+02:00

Project Description

Cgo langs de meetlat

Op zoek naar de effecten van competentiegericht onderwijs in het mbo.

Auteur(s): Arjan van der Meijden, Anneke Westerhuis, Joke Huisman, Jan Neuvel en Ria Groenenberg
Publicatiedatum:
april 2010

Vanaf 1 augustus 2010 zouden alle scholen in het middelbaar beroepsonderwijs al hun opleidingen moeten inrichten op basis van de competentiegerichte kwalificatiedossiers. Deze datum is inmiddels opgeschoven naar 1 augustus 2011.

Vanaf 2004 was het voor de instellingen in het middelbaar beroepsonderwijs, de roc’s, aoc’s, vakinstellingen en particuliere instituten, al mogelijk om te experimenteren met competentiegerichte opleidingen. Deze ‘experimenten’ worden vanaf 2004 gevolgd door de ‘cgo-monitor’, waarvan dit onderzoek de vierde meting is. Deze meting onderzoekt de effecten van de invoering van (competentiegerichte) kwalificatie­dossiers op negen resultaatgebieden.
Uit de resultaten wordt duidelijk dat het werken met de dossiers steeds meer voet aan de grond krijgt en dat betrokkenen, gebaseerd op hun eigen ervaringen, positieve verwachtingen hebben.

Cgo langs de meetlat
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

2017-10-04T21:25:48+02:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Gerelateerd nieuws

1804, 2019

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

By |18 april 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Wij zijn op zoek naar een senior onderzoeker in leren. Is deze vacature je op het lijf geschreven? Dan komen wij graag met jou in contact.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?