Cedefop: ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’

Home » Portfolio » Cedefop: ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’
Cedefop: ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’2016-12-21T21:21:01+02:00

Project Description

Cedefop: ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’

Succes van samenwerking stimuleert landen tot verdere hervormingen in beroepsonderwijs

Auteur(s): Cedefop
Publicatiedatum: januari 2011

Cedefop’s nieuwste rapport, ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’, is gepresenteerd tijdens de ministeriële bijeenkomst op dinsdag 7 december in Brugge. Het rapport laat zien welke vooruitgang de afgelopen acht jaar is geboekt dankzij Europese samenwerking op het gebied van beleid op het gebied van beroepsonderwijs en -opleiding.

Androulla Vassiliou, Europees commissaris voor onderwijs, cultuur, meertaligheid en jeugdzaken, juicht het rapport toe: “samenwerking in het beleid is van essentieel belang om onderwijs- en opleidingssystemen te moderniseren. We moeten blijven samenwerken om ervoor te zorgen dat burgers hun hele leven lang skills en kennis kunnen ontwikkelen. Dit betekent onder meer dat we mensen moeten aanmoedigen te studeren of een opleiding te volgen in het buitenland, omdat dat hun persoonlijke ontwikkeling ten goede komt en hun inzetbaarheid op de arbeidsmarkt verhoogt. Goede samenwerking is de sleutel tot het bereiken van de Europa 2020- doelstelling: slimme en duurzame groei die iedereen ten goede komt.”

Sinds 2004 volgt Cedefop de vooruitgang die in Europa wordt geboekt bij het bereiken van beleidsdoelstellingen die in het Kopenhagen-proces zijn afgesproken. In de tweejaarlijkse rapporten van Cedefop worden beleidslijnen tegen het licht gehouden en goede werkwijzen in beeld gebracht. Het rapport van 2010 gaat in op de invoering van gemeenschappelijke Europese instrumenten zoals het Europees kwalificatiekader, en brengt de voortgang op andere prioritaire gebieden in kaart. De conclusies zijn voornamelijk gebaseerd op informatie van overheden, sociale partners en Cedefop’s netwerk ReferNet.

Lees het rapport.

 

Begin dit jaar heeft de minister van OCW het Actieplan Focus op vakmanschap 2011-2015 uitgebracht. Een van de voorgenomen maatregelen is om de nominale opleidingsduur van opleidingen op niveau 4 terug te brengen van vier naar drie jaar met mogelijk een uitzondering voor opleidingen in de sector Techniek.

Uitzonderingen
Hoewel er nog wordt gediscussieerd over de reikwijdte van de maatregel, is een projectteam met afgevaardigden uit het veld (MBO Raad, Colo, de mbo-instellingen en het Coördinatiepunt Colo) door de minister gevraagd om advies welke opleidingen eventueel een uitzonderingsstatus moeten krijgen, dat wil zeggen een nominale studieduur van 4 jaar mogen behouden.

Onderzoek
Op verzoek van het projectteam ‘Verkorting opleidingstijd niveau 4’ heeft ecbo in de onderwijsnummerbestanden onderzocht wat de feitelijke opleidingsduur is van vmbo’ers die het diploma niveau 4 halen. Algemene conclusie: de gemiddelde feitelijke opleidingsduur van alle leerlingen die in de bol een diploma op niveau 4 halen is 4,0 jaar. In de bbl is die feitelijke opleidingsduur 4,6 jaar.

Het volledige rapport Feitelijke studieduur mbo-opleidingen niveau 4, instroomcohort 2004 uit vmbo kunt u in de rechterkolom downloaden. De bijlage biedt een compleet overzicht van de studieduur, gedetailleerd op subdomeinen en naar crebo’s.

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2019-09-13T13:28:51+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1009, 2019

Motiveren van laaggeletterden

Door |10 september 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Motiveren van laaggeletterden

Een literatuurstudie naar succesvolle interventies. In Nederland hebben ruim 2,5 miljoen volwassenen moeite met taal en rekenen. Vanuit het actieprogramma Tel mee met Taal is een 2-jarig onderzoek uitgevoerd dat een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal mensen met taal- en rekenvaardigheden onder basisniveau.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?