Cedefop: ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’

Home » Portfolio » Cedefop: ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’
Cedefop: ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’2016-12-21T21:21:01+02:00

Project Description

Cedefop: ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’

Succes van samenwerking stimuleert landen tot verdere hervormingen in beroepsonderwijs

Auteur(s): Cedefop
Publicatiedatum: januari 2011

Cedefop’s nieuwste rapport, ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’, is gepresenteerd tijdens de ministeriële bijeenkomst op dinsdag 7 december in Brugge. Het rapport laat zien welke vooruitgang de afgelopen acht jaar is geboekt dankzij Europese samenwerking op het gebied van beleid op het gebied van beroepsonderwijs en -opleiding.

Androulla Vassiliou, Europees commissaris voor onderwijs, cultuur, meertaligheid en jeugdzaken, juicht het rapport toe: “samenwerking in het beleid is van essentieel belang om onderwijs- en opleidingssystemen te moderniseren. We moeten blijven samenwerken om ervoor te zorgen dat burgers hun hele leven lang skills en kennis kunnen ontwikkelen. Dit betekent onder meer dat we mensen moeten aanmoedigen te studeren of een opleiding te volgen in het buitenland, omdat dat hun persoonlijke ontwikkeling ten goede komt en hun inzetbaarheid op de arbeidsmarkt verhoogt. Goede samenwerking is de sleutel tot het bereiken van de Europa 2020- doelstelling: slimme en duurzame groei die iedereen ten goede komt.”

Sinds 2004 volgt Cedefop de vooruitgang die in Europa wordt geboekt bij het bereiken van beleidsdoelstellingen die in het Kopenhagen-proces zijn afgesproken. In de tweejaarlijkse rapporten van Cedefop worden beleidslijnen tegen het licht gehouden en goede werkwijzen in beeld gebracht. Het rapport van 2010 gaat in op de invoering van gemeenschappelijke Europese instrumenten zoals het Europees kwalificatiekader, en brengt de voortgang op andere prioritaire gebieden in kaart. De conclusies zijn voornamelijk gebaseerd op informatie van overheden, sociale partners en Cedefop’s netwerk ReferNet.

Lees het rapport.

 

Begin dit jaar heeft de minister van OCW het Actieplan Focus op vakmanschap 2011-2015 uitgebracht. Een van de voorgenomen maatregelen is om de nominale opleidingsduur van opleidingen op niveau 4 terug te brengen van vier naar drie jaar met mogelijk een uitzondering voor opleidingen in de sector Techniek.

Uitzonderingen
Hoewel er nog wordt gediscussieerd over de reikwijdte van de maatregel, is een projectteam met afgevaardigden uit het veld (MBO Raad, Colo, de mbo-instellingen en het Coördinatiepunt Colo) door de minister gevraagd om advies welke opleidingen eventueel een uitzonderingsstatus moeten krijgen, dat wil zeggen een nominale studieduur van 4 jaar mogen behouden.

Onderzoek
Op verzoek van het projectteam ‘Verkorting opleidingstijd niveau 4’ heeft ecbo in de onderwijsnummerbestanden onderzocht wat de feitelijke opleidingsduur is van vmbo’ers die het diploma niveau 4 halen. Algemene conclusie: de gemiddelde feitelijke opleidingsduur van alle leerlingen die in de bol een diploma op niveau 4 halen is 4,0 jaar. In de bbl is die feitelijke opleidingsduur 4,6 jaar.

Het volledige rapport Feitelijke studieduur mbo-opleidingen niveau 4, instroomcohort 2004 uit vmbo kunt u in de rechterkolom downloaden. De bijlage biedt een compleet overzicht van de studieduur, gedetailleerd op subdomeinen en naar crebo’s.

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

Gerelateerd nieuws

1605, 2019

Meet-up Digitalisering van het mbo

By |16 mei 2019|Categories: Arbeidsmarkt, Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Meet-up Digitalisering van het mbo

Meet-up Digitalisering van het mbo

Ben jij een digivaardige docent, middenmanager of directielid, een deskundige op het gebied van digitalisering van het mbo, een softwareleverancier of iemand met een uitgesproken mening over digitalisering van het mbo, kom dan op 13 of 19 juni naar JaarbeursMeet-up in Utrecht en ga in gesprek met de OCW beleidsmedewerkers die betrokken zijn bij digitalisering van het mbo!

705, 2019

Platform Teacher in the lead!

By |7 mei 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Platform Teacher in the lead!

Platform Teacher in the lead

De deelnemers van de mini-leergang Teacher in the Lead wilden graag doorgaan met het delen van actuele ontwikkelingen en het samen bouwen aan de rol van teacher in the lead. Op initiatief van de BVMBO in samenwerking met ecbo is er een platform opgericht. Op donderdag 21 maart waren de deelnemers van het platform te gast op het Koning Willem 1 College. Lees hier meer over deze bijeenkomst.

705, 2019

Succesvolle afsluiting Leergang Teacher in the lead, op naar de volgende editie!

By |7 mei 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Succesvolle afsluiting Leergang Teacher in the lead, op naar de volgende editie!

Succesvolle afsluiting Leergang Teacher in the lead, op naar de volgende editie!

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead en wil je goed op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? De mini-leergang 'Teacher in the lead' helpt je hierbij. Binnenkort gaat de volgende editie van deze leergang van start.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?