Burgerschap meten?

Home » Portfolio » Burgerschap meten?
Burgerschap meten? 2016-12-21T21:16:15+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Burgerschap meten?

Een meetinstrument burgerschap voor het mbo?

Auteur(s): Louise van de Venne, Knup Fuhri Snethlage
Publicatiedatum: juli  2011

Burgerschap is, naast leren en loopbaan, integraal onderdeel van het middelbaar beroepsonderwijs. Ecbo onderzocht de wenselijkheid van een meetinstrument burgerschap, om de vorderingen in de sector en op de scholen te kunnen volgen.

Het primair en voortgezet onderwijs kennen sinds kort een meetinstrument burgerschap, waarmee kennis kan worden gegenereerd over de mate waarin burgerschap bij leerlingen ontwikkeld is. In het middelbaar beroepsonderwijs ontbreekt een dergelijke instrument.

Sociale functie

Het onderzoek schets met een korte literatuurverkenning eerst de invulling van burgerschap in het onderwijs in de afgelopen decennia. Daarbij valt vooral op dat de socialiserende functie van burgerschap terrein wint ten opzichte van de politieke en economische dimensie. Zelfontplooiing en de uitoefening van vrijheid hebben een plaats ingenomen naast bescherming en vrijheid van de burger in zijn rol als werknemer en consument.

Geen maatstaf

Gesprekken met deskundigen binnen en buiten het mbo maken duidelijk dat er behoefte is aan onderzoek naar burgerschap, en dan met name naar het beleid en de uitvoering ervan in de scholen. De sector zelf ziet een meetinstrument echter niet zitten. Men vreest een normatieve insteek, waarbij het instrument een maatstaf wordt voor modelburgerschap. Die insteek heeft het mbo juist achter zich gelaten.

Lees meer in het rapport Een meetinstrument burgerschap voor het mbo?.

Burgerschap meten?
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

2018-03-18T11:58:48+00:00

Benutten van informeel leren

Aanvullende analyses bij onderzoek Leven lang leren: perspectief vanuit het beroep

De commissie Sap (Commissie Vraagfinanciering mbo), constateert dat het potentieel van het informeel leren nog onvoldoende wordt benut. Uit analyses van ecbo blijkt dat de manier waarop wordt geleerd in verschillende beroepsgroepen sterk van elkaar verschilt. De wijze waarop de verschillende vormen van leren beter benut kunnen worden, kan tussen beroepsgroepen verschillen.

2017-06-15T11:08:58+00:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2018-03-18T12:49:58+00:00

Quickscan 4 – Evaluatie sectorplannen

Quickscan 4

Werkgevers- en werknemersorganisaties worden voor maximaal de helft van de kosten ondersteund door de overheid in hun plannen om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.

Gerelateerd nieuws

2005, 2018

‘Laat onderzoek aansluiten op de dagelijkse praktijk’

By | 20 mei 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor ‘Laat onderzoek aansluiten op de dagelijkse praktijk’

Summa College ondersteunt mbo-docenten die promoveren

Twee docenten van het Summa College die het pre-promotietraject hebben gevolgd gaan promoveren. Zij krijgen daar van het bestuur alle ondersteuningen in. Lees het artikel op MBO Today.

205, 2018

Studenten helpen hun leven te leven

By | 2 mei 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Studenten helpen hun leven te leven

Opiniestuk in Leeuwarder Courant

In het opiniestuk van 1 mei pleiten ecbo-onderzoeker dr. Pieter Baay en CvB-voorzitter Remco Meijerink van ROC Friese Poort voor minder symptoombestrijding en meer investering in waarde(n)vol onderwijs. Beleidsmakers stoppen de rugzak van jongeren alleen maar verder vol, terwijl er meer oog moet zijn voor de jongere die de rugzak draagt.

2504, 2018

Geef je mening over het lerarenregister

By | 25 april 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Geef je mening over het lerarenregister

BVMBO: het debat en de regie over het register hoort bij de docent

De laatste weken is de situatie rondom de onderwijscoöperatie en het lerarenregister veelvuldig in het nieuws geweest en onderwerp van debat in de Tweede Kamer. Ook de PO Raad, VO Raad, MBO Raad en bestuurders lieten zich horen. Onder druk van de Tweede Kamer heeft de Onderwijscoöperatie besloten zich niet meer te bemoeien met het lerarenregister en de ondersteuning van het register terug te geven aan het ministerie.

Gerelateerd events

Domile september 2018

13 september @ 15:30 - 17:00

Fablearn onderwijsconferentie

28 september - 30 september

Domile oktober 2018

11 oktober @ 15:00 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email