Burgerschap buiten de klas: buitenschoolse activiteiten in het vo

Burgerschap buiten de klas: buitenschoolse activiteiten in het vo2017-02-21T15:25:29+02:00

Project Description

Burgerschap buiten de klas: buitenschoolse activiteiten in het vo

Een verkenning van de CILSNL Citizenship Education 2010-2011 data

Auteur(s): Manja Coopmans (Universiteit Utrecht) & Pieter Baay (ecbo)
Publicatiedatum: februari 2017

Burgerschapsonderwijs buiten de klas, hoe krijgt dat vorm in het voortgezet onderwijs? Onderzoekers Manja Coopmans (Universiteit Utrecht) en Pieter Baay (ecbo) deden een verkenning naar het aanbod in buitenschoolse activiteiten op het gebied van burgerschap, waaronder het faciliteren van een leerlingenraad (74%), het organiseren van debatten (64%), en het bezoeken van de Tweede Kamer (60%). Ook het organiseren van buitenlandexcursies wordt door veel scholen genoemd als extra activiteit (82%).

Opvallend is het relatief lage percentage scholen dat schaduwverkiezingen organiseert (31%). In het bijzonder vmbo-b/vmbo-k locaties organiseren significant minder vaak verkiezingen. Ook organiseren zij wat minder vaak een bezoek aan de Tweede Kamer.

Ook uitwisselingen met het buitenland komen relatief weinig voor (30%). Vooral op vmbo-b/vmbo-k locaties, scholen uit de G4, kleinere scholen, en scholen met hogere percentages leerlingen met een migratieachtergrond worden weinig buitenland uitwisselingen georganiseerd.

Scholen met minimaal 30 procent leerlingen met een niet-westerse migratieachtergrond significant vaker democratie-gerelateerde uitjes dan scholen met 10 tot 30 procent leerlingen met een migratieachtergrond.

In de verkenning is gebruik gemaakt van de ‘CILSNL Citizenship Education 2010-2011’ data, met informatie van 59 vo scholen.

Deze verkenning beschrijft de algemene mate van burgerschapsactiviteiten en de rol van verschillende schoolkenmerken. Een vervolgstap is om de relatie te onderzoeken tussen het aanbod van de scholen en de ontwikkeling van de Nederlandse CILS4EU jongeren op dit gebied.

Burgerschap buiten de klas

Onderzoeker(s)

Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

Gerelateerd events

Webinar Vraagarticulatie 14 november

14 november @ 15:30 - 16:30

mbo-diner Duurzaam #hoedan?

14 november @ 17:30 - 21:00

Dag van het mbo

18 november

Heeft u een vraag aan ons?