Burgerschap buiten de klas: buitenschoolse activiteiten in het vo

Home » Portfolio » Burgerschap buiten de klas: buitenschoolse activiteiten in het vo
Burgerschap buiten de klas: buitenschoolse activiteiten in het vo2017-02-21T15:25:29+02:00

Project Description

Burgerschap buiten de klas: buitenschoolse activiteiten in het vo

Een verkenning van de CILSNL Citizenship Education 2010-2011 data

Auteur(s): Manja Coopmans (Universiteit Utrecht) & Pieter Baay (ecbo)
Publicatiedatum: februari 2017

Burgerschapsonderwijs buiten de klas, hoe krijgt dat vorm in het voortgezet onderwijs? Onderzoekers Manja Coopmans (Universiteit Utrecht) en Pieter Baay (ecbo) deden een verkenning naar het aanbod in buitenschoolse activiteiten op het gebied van burgerschap, waaronder het faciliteren van een leerlingenraad (74%), het organiseren van debatten (64%), en het bezoeken van de Tweede Kamer (60%). Ook het organiseren van buitenlandexcursies wordt door veel scholen genoemd als extra activiteit (82%).

Opvallend is het relatief lage percentage scholen dat schaduwverkiezingen organiseert (31%). In het bijzonder vmbo-b/vmbo-k locaties organiseren significant minder vaak verkiezingen. Ook organiseren zij wat minder vaak een bezoek aan de Tweede Kamer.

Ook uitwisselingen met het buitenland komen relatief weinig voor (30%). Vooral op vmbo-b/vmbo-k locaties, scholen uit de G4, kleinere scholen, en scholen met hogere percentages leerlingen met een migratieachtergrond worden weinig buitenland uitwisselingen georganiseerd.

Scholen met minimaal 30 procent leerlingen met een niet-westerse migratieachtergrond significant vaker democratie-gerelateerde uitjes dan scholen met 10 tot 30 procent leerlingen met een migratieachtergrond.

In de verkenning is gebruik gemaakt van de ‘CILSNL Citizenship Education 2010-2011’ data, met informatie van 59 vo scholen.

Deze verkenning beschrijft de algemene mate van burgerschapsactiviteiten en de rol van verschillende schoolkenmerken. Een vervolgstap is om de relatie te onderzoeken tussen het aanbod van de scholen en de ontwikkeling van de Nederlandse CILS4EU jongeren op dit gebied.

Burgerschap buiten de klas

Onderzoeker(s)

Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

Gerelateerd events

symposium Leeromgeving van de Toekomst

19 september @ 09:30 - 18:30

Domile oktober 2019

10 oktober @ 15:30 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?