Bumpy moments in de dagelijkse onderwijspraktijk

Home » Portfolio » Bumpy moments in de dagelijkse onderwijspraktijk
Bumpy moments in de dagelijkse onderwijspraktijk 2016-12-21T21:11:56+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Bumpy moments in de dagelijkse onderwijspraktijk

Een verkenning in het speciaal, primair, voortgezet en middelbaar (beroeps)onderwijs

Auteur(s): Carlos van Kan, Patricia Brouwer en Ilya Zitter
Publicatiedatum: maart 2013

In opdracht van de Onderwijsraad maakte ecbo een studie van dilemma’s die docenten in hun dagelijkse onderwijspraktijk ervaren. Deze studie maakt deel uit van een verkennend adviestraject van de Onderwijsraad naar persoonlijke professionaliteit van docenten.

Professionele oordelen van docenten worden gestuurd door externe belangen en verwachtingen en door wat zij zelf als betekenisvol en belangrijk beschouwen voor hun eigen onderwijspraktijk. Docenten werken binnen formele kaders die worden opgelegd door overheid, beleidsmakers, schoolbesturen,opleidingsmanagers, teamleiders enzovoort. Tegelijkertijd hebben docenten een bepaalde vrijheid om zelf keuzes te maken over datgene wat zij in het belang van hun leerlingen achten.

Verschillende dimensies

Professionele oordelen van docenten in hun dagelijkse onderwijspraktijk hebben dus niet alleen een instrumentele dimensie, maar ook een met waarden geladen dimensie. Deze verschillende dimensies maken dat professionele oordelen van docenten in praktische onderwijssituaties niet eenduidig zijn en worden gekenmerkt door een complex van afwegingen met betrekking tot datgene wat voor een bepaalde leerling in een bepaalde situatie en op een bepaald moment het meest wenselijk is.

Bumpy moments

In de onderwijspraktijk is er dus vaak sprake van allerlei dilemma’s met verschillende handelingsalternatieven die zich lastig tot elkaar verhouden. De onderzoekers van ecbo bekijken in deze studie hoe docenten in verschillende onderwijssectoren omgaan met dergelijke dilemma’s. Meer in het bijzonder is gekeken naar zogeheten ‘bumpy moments’: docent-leerlinginteracties in dagelijkse onderwijssituaties waarin docenten, volgens eigen inzicht, legitiem gehandeld hebben en waarin zij achteraf een legitiem handelingsalternatief kunnen aanwijzen.

Meer informatie

Lees de publicatie ‘Bumpy moments’ in de dagelijkse onderwijspraktijk. Een verkenning in het speciaal onderwijs, primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. In dit interview vertelt ecbo-onderzoeker Carlos van Kan meer over bumpy moments en waarom docenten doen wat ze doen. Vakblad Profiel besteedde in het februarinummer (2012) in een artikel uitgebreid aandacht aan het onderzoek van Van Kan. Carlos geeft ook workshops op scholen over ‘bumpy moments. Interesse? Neem contact op met Carlos van Kan.
Bumpy moments in de dagelijkse onderwijspraktijk
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587

Gerelateerde publicaties

2017-06-15T11:08:58+00:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2018-03-15T11:36:33+00:00

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

2016-12-21T20:55:50+00:00

Het PDG-traject herzien

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Gerelateerd nieuws

507, 2018

2e editie Leergang Teacher in the lead – doe mee!

By | 5 juli 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor 2e editie Leergang Teacher in the lead – doe mee!

2e Editie Leergang Teacher in the lead

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead en wil je goed op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? De mini-leergang 'Teacher in the lead' helpt je hierbij. Op 28 november gaat de tweede editie van deze leergang van start.

2606, 2018

Ontwerpatelier: Bouwen aan het beroepsonderwijs van morgen

By | 26 juni 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Ontwerpatelier: Bouwen aan het beroepsonderwijs van morgen

Handvatten voor de opleider van de toekomst!

Publiek-privaat samenwerken is hét thema van het middelbaar beroepsonderwijs. Vele mbo-scholen slaan de handen ineen met het regionale bedrijfsleven om beroepsgericht onderwijs aan te bieden. Het mooie van deze innovatie is dat de school en de praktijk gelijk kunnen reageren op veranderingen in het beroep en de arbeidsmarkt. Bovendien leert de student zo optimaal de praktijkkennis verwerven. 

2206, 2018

Ervaren wat promoveren inhoudt

By | 22 juni 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Ervaren wat promoveren inhoudt

‘Het is voor mij veel tastbaarder geworden wat promoveren in de praktijk betekent’

In dit artikel van de MBO Krant over het prepromotietraject vertellen Susanne Smits en Erica Wijnands, twee van de eerste zes docenten die het eerste traject doorliepen, over hun ervaringen. 

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email