Bruggen en beleid

Home » Portfolio » Bruggen en beleid
Bruggen en beleid2016-12-21T21:06:48+02:00

Project Description

Bruggen en beleid

Werkstukken uit de Leergang bve 2013

Auteur(s): Ellen Verheijen & Ilona Koning (red.)
Publicatiedatum: augustus 2014

Het Expertisecentrum Beroepsonderwijs organiseerde in 2013 de veertiende Leergang bve. In deze bundel zijn de werkstukken van de deelnemers aan deze jaargang verzameld.

Doel van de Leergang is om stafmedewerkers, beleidsadviseurs en middenmanagers die nieuw zijn in het bve-veld of die hun kennis willen verdiepen, via een breed scala aan onderwerpen inzicht te geven in de complexiteit van en de actuele ontwikkelingen in het middelbaar beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie.

Verdieping van kennis

In zeven seminars werken de deelnemers aan verdieping van hun kennis via lezingen, opdrachten en onderling debat. Van de deelnemers wordt gevraagd dat zij ten behoeve van het slot seminar een werkstuk maken waarin zij hun visie geven op een thema naar keuze en daarbij aangeven hoe zij ontwikkelingen rond dat thema richting 2020 zien.

Complex en dynamisch

De werkstukken spelen een centrale rol tijdens het slot seminar; de deelnemers hebben hun werk stukken gepresenteerd aan een panel van vooraanstaande beleids actoren. In 2013 bestond het panel uit Kasper Weekenborg (ministerie OCW), John Schobben (ROC de Leijgraaf) en Willie Berentsen (FME-CWM). De werk stukken zijn daarna door de deelnemers bijgesteld en vervolgens geredigeerd. De complexiteit en het dynamische karakter van de sector werden ook in deze editie weer duidelijk.
Bruggen en beleid

Onderzoeker(s)

Drs. Ilona Koning
Drs. Ilona KoningExpert kennisverspreiding
06-13219605

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?