Verspreiding van innovaties stimuleren

Home » Portfolio » Verspreiding van innovaties stimuleren
Verspreiding van innovaties stimuleren2016-12-21T21:14:17+02:00

Project Description

 Verspreiding van innovaties stimuleren

Twee opdrachten voor organisaties binnen het beroepsonderwijs

Auteur(s): Regina H. Mulder
Publicatiedatum: november 2011

Disseminatie betekent letterlijk uitzaaiing of uitbreiding. Handig en noodzakelijk soms. Zeker in het geval van innovaties, waarvan door een proces van disseminatie ook anderen gebruik kunnen maken. In het beroepsonderwijs gebeurt dat volgens Regina Mulder nog te weinig.

Innovatieontwikkeling in de praktijk van het Nederlandse middelbare beroepsonderwijs kreeg een sterke financiële impuls met de BVE-2000 regeling. Deze regeling zette veel docenten en andere actoren in de scholen aan tot het nadenken over en het daadwerkelijk ontwikkelen van innovaties. Daarna volgden vele andere regelingen en impulsen. Dit heeft tot een grote hoeveelheid innovaties in het beroepsonderwijs geleid.

Gemiste kans
Systematische evaluaties van deze innovaties zijn – wegens gebrek aan financiële middelen – niet of nauwelijks uitgevoerd. Ook worden de ontwikkelde innovaties en de ervaringen van de mensen die die innovaties hebben ontwikkeld en toegepast, zelden gebruikt bij andere opleidingen binnen dezelfde school of binnen een andere onderwijsinstelling. Vanuit economisch perspectief is dat een gemiste kans, aldus Regina Mulder.

Twee opdrachten
Om de vraag ‘Hoe kunnen disseminaties van innovaties in het beroepsonderwijs gestimuleerd worden?’ te beantwoorden, bekeek Mulder verschillende theorieën en modellen. Ook sprak ze met experts uit het beroepsonderwijs. Op basis hiervan geeft Regina Mulder organisaties in het beroepsonderwijs twee grote opdrachten mee:

  1. Ontwikkel een profiel van de innovatie die in de organisatie tot stand komt. Wat zijn de kenmerken, de doelen, de normen en de waarden van de organisatie? Welke cultuurvormen zijn er? Hoe worden kennisverspreiding en kennisontwikkeling in de organisatie georganiseerd, gestimuleerd en gefaciliteerd? Leren groepen en netwerken in de organisatie?
  2. Analyseer de innovatie die gedissemineerd moet worden. Gaat het om het verspreiden van een innovatie, of om een deel daarvan? Wat is het doel van disseminatie en hoe kun je bepalen of dat doel bereikt is? Welke problemen worden hiermee precies opgelost?

Prof. dr. Regina H. Mulder werkt bij de Universität Regensburg en houdt zich bezig met beroepsonderwijs en bedrijfsopleidingen. Ecbo publiceerde een overzichtsstudie van Regina Mulder over het bevorderen van disseminatie van innovaties in het beroepsonderwijs. De publicatie ‘Bevorderen van disseminatie van innovaties in het beroepsonderwijs. Een review op basis van theorieën en modellenover organisatieontwikkeling’ is in de rechterkolom te downloaden in de volledige uitgave en in een samenvatting.

Verspreiding van innovaties stimuleren

Onderzoeker(s) Regina H. Mulder

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

Gerelateerd events

symposium Leeromgeving van de Toekomst

19 september @ 09:30 - 18:30

Domile oktober 2019

10 oktober @ 15:30 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?