Verspreiding van innovaties stimuleren

Home » Portfolio » Verspreiding van innovaties stimuleren
Verspreiding van innovaties stimuleren2016-12-21T21:14:17+02:00

Project Description

 Verspreiding van innovaties stimuleren

Twee opdrachten voor organisaties binnen het beroepsonderwijs

Auteur(s): Regina H. Mulder
Publicatiedatum: november 2011

Disseminatie betekent letterlijk uitzaaiing of uitbreiding. Handig en noodzakelijk soms. Zeker in het geval van innovaties, waarvan door een proces van disseminatie ook anderen gebruik kunnen maken. In het beroepsonderwijs gebeurt dat volgens Regina Mulder nog te weinig.

Innovatieontwikkeling in de praktijk van het Nederlandse middelbare beroepsonderwijs kreeg een sterke financiële impuls met de BVE-2000 regeling. Deze regeling zette veel docenten en andere actoren in de scholen aan tot het nadenken over en het daadwerkelijk ontwikkelen van innovaties. Daarna volgden vele andere regelingen en impulsen. Dit heeft tot een grote hoeveelheid innovaties in het beroepsonderwijs geleid.

Gemiste kans
Systematische evaluaties van deze innovaties zijn – wegens gebrek aan financiële middelen – niet of nauwelijks uitgevoerd. Ook worden de ontwikkelde innovaties en de ervaringen van de mensen die die innovaties hebben ontwikkeld en toegepast, zelden gebruikt bij andere opleidingen binnen dezelfde school of binnen een andere onderwijsinstelling. Vanuit economisch perspectief is dat een gemiste kans, aldus Regina Mulder.

Twee opdrachten
Om de vraag ‘Hoe kunnen disseminaties van innovaties in het beroepsonderwijs gestimuleerd worden?’ te beantwoorden, bekeek Mulder verschillende theorieën en modellen. Ook sprak ze met experts uit het beroepsonderwijs. Op basis hiervan geeft Regina Mulder organisaties in het beroepsonderwijs twee grote opdrachten mee:

  1. Ontwikkel een profiel van de innovatie die in de organisatie tot stand komt. Wat zijn de kenmerken, de doelen, de normen en de waarden van de organisatie? Welke cultuurvormen zijn er? Hoe worden kennisverspreiding en kennisontwikkeling in de organisatie georganiseerd, gestimuleerd en gefaciliteerd? Leren groepen en netwerken in de organisatie?
  2. Analyseer de innovatie die gedissemineerd moet worden. Gaat het om het verspreiden van een innovatie, of om een deel daarvan? Wat is het doel van disseminatie en hoe kun je bepalen of dat doel bereikt is? Welke problemen worden hiermee precies opgelost?

Prof. dr. Regina H. Mulder werkt bij de Universität Regensburg en houdt zich bezig met beroepsonderwijs en bedrijfsopleidingen. Ecbo publiceerde een overzichtsstudie van Regina Mulder over het bevorderen van disseminatie van innovaties in het beroepsonderwijs. De publicatie ‘Bevorderen van disseminatie van innovaties in het beroepsonderwijs. Een review op basis van theorieën en modellenover organisatieontwikkeling’ is in de rechterkolom te downloaden in de volledige uitgave en in een samenvatting.

Verspreiding van innovaties stimuleren
Download publicatie

Onderzoeker(s) Regina H. Mulder

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

2017-10-04T21:25:48+02:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Gerelateerd nieuws

1804, 2019

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

By |18 april 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Wij zijn op zoek naar een senior onderzoeker in leren. Is deze vacature je op het lijf geschreven? Dan komen wij graag met jou in contact.

Gerelateerd events

u-can-act symposium

16 mei @ 09:30 - 17:00

Landelijke Onderwijsdag Techniek

23 mei @ 09:00 - 16:30

Domile juni 2019

13 juni @ 15:30 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?