Beroepenmobiliteit en leven lang leren

Home » Portfolio » Beroepenmobiliteit en leven lang leren
Beroepenmobiliteit en leven lang leren2016-12-21T21:14:48+02:00

Project Description

Beroepenmobiliteit en leven lang leren

Hoe dynamisch is de beroepenmobiliteit in de loopbaan van de Nederlandse werknemer?

Auteur(s): Amelia Roman en Sandra van den Dungen
Publicatiedatum: oktober 2011

Merkwaardige paradoxen kenmerken de huidige Nederlandse arbeidsmarkt. Langetermijnontwikkelingen duiden op structurele krapte, terwijl ontwikkelingen op korte termijn nog volop in het teken staan van crisis en werkloosheid.

Langer doorwerken is de nieuwe trend. Niet alleen de structureel krimpende beroepsbevolking, maar ook de betaalbaarheid van collectieve voorzieningen maken verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd noodzakelijk. Langer doorwerken betekent echter ook dat werknemers langer scherp en fit moeten blijven. En dat ze bereid moeten zijn om gedurende hun loopbaan van beroep te veranderen, als de vraag naar arbeid structureel wijzigt.

Competenties up-to-date houden

Onderwijs, en in het bijzonder het volwassenenonderwijs, is daarbij onmisbaar. Het helpt mensen hun competenties up-to-date te houden en hun positie op de arbeidsmarkt veilig te stellen of te verbeteren. Maar dan moeten werkgevers wél willen investeren in trainingen en opleidingen, kortom: in beroepenmobilieit.

Beroepenmobiliteit en leven lang leren

En dat is nu net waar de schoen wringt, zo stelden ecbo-onderzoekers Amelia Román en Sandra van den Dungen vast in Beroepenmobiliteit en leven lang leren. Ze onderzoeken hierin hoe beroepsonderwijs en arbeidsmarktbeleid de paradoxen in de huidige arbeidsmarkt op de juiste wijze kunnen adresseren. Daarbij stonden twee vragen centraal: Hoe dynamisch is de beroepenmobiliteit in de loopbaan van de Nederlandse werknemer? En: Wat is de rol van leven lang leren bij het bevorderen van die beroepenmobiliteit?

Van postbode tot regisseur

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

410, 2018

Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

Door |4 oktober 2018|Categorie(ën): Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

De Nederlandse economie is gebaat bij sterk beroepsonderwijs. Het beroepsoriënterende vmbo en het beroepskwalificerende mbo zijn daarbij belangrijke pijlers.

409, 2018

Ecbo professionaliseringspartner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Door |4 september 2018|Categorie(ën): Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Ecbo professionaliseringspartner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Thema's onderwijsvernieuwing en professionalisering

Drie onderzoeksprojecten waarin ecbo participeert zijn geselecteerd door de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek van het NRO. Lees hieronder om welke onderzoeksprojecten het gaat.

1201, 2018

Vacature: Stagiairs m/v

Door |12 januari 2018|Categorie(ën): Instroom-doorstroom-uitstroom|Reacties uitgeschakeld voor Vacature: Stagiairs m/v

Stagiairs m/v

Wil je een onderzoekstage lopen bij dé toonaangevende partner in leren? Ben je benieuwd hoe onderzoek met de onderwijspraktijk wordt ingevuld, wil je dat jouw werk niet in de bureaula verdwijnt en lijkt het je leuk om te werken in een onderzoeksteam? Reageer!

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?