Balanceren van belangen

Home » Portfolio » Balanceren van belangen
Balanceren van belangen 2018-03-22T08:43:23+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Balanceren van belangen

De Onderwijsraad over beroepsgericht opleiden

Auteur(s): Anneke Westerhuis, Ingrid Christoffels, Wil van Esch & Marc Vermeulen
Publicatiedatum: juli 2015

De Onderwijsraad laat regelmatig een overzicht samenstellen waarin de adviezen die zijn uitgebracht worden beschreven en geëvalueerd. Dit acquis bevat een thematische analyse van dertien adviezen van de Onderwijsraad over de periode 2003-2013.

De onderzochte adviezen hebben als onderwerp het mbo, de volwasseneneducatie en een leven lang leren. Na analyse zijn vijf centrale thema’s geformuleerd:

  • drievoudig kwalificeren als richtsnoer voor beroepsgericht onderwijs;
  • structuur en stelsel;
  • doorstroom tussen schooltypen;
  • maatwerk, flexibiliteit, kwaliteit en samenstelling van het aanbod;
  • macrodoelmatigheid van het aanbod.

Binnen deze thema’s is vervolgens onderzocht hoe centrale ideeën en concepten uit de adviezen zich tussen 2003 en 2013 hebben ontwikkeld, hoe de adviezen zijn ontvangen en uitgewerkt in het onderwijsbeleid en of deze weerklank hebben gevonden in wetenschappelijk onderzoek.

Terugkerende ideeën en concepten in de adviezen

In de adviezen positioneert de Onderwijsraad zich als onpartijdig hoeder van de drievoudige kwalificering. Een andere kerngedachte van de raad is dat overheidsbeleid zich primair op de lerende moet richten. Verder besteedt de raad in zijn adviezen relatief veel aandacht aan de doorstroom en onderwijsloopbaan van lerenden.

Reacties van de overheid

OCW gebruikt de adviezen met name om zijn standpunten te onderschrijven, ter ondersteuning van beleid. Daarnaast nemen bewindspersonen suggesties van de raad regelmatig in overweging. Ook Kamerleden gebruiken de adviezen als onderbouwing van eigen standpunten of vragen aan bewindspersonen tijdens het Algemeen Overleg.

Weerklank in wetenschappelijk onderzoek

Adviezen van de Onderwijsraad zijn gebaseerd op wetenschappelijk werk, maar vinden zelf weinig weerklank in wetenschappelijk onderzoek. In beleidsonderzoek worden de adviezen wel regelmatig als bron gebruikt.

De publicatie Balanceren van belangen: de Onderwijsraad over beroepsgericht opleiden. Acquis mbo, volwasseneneducatie en een leven lang leren 2003-2013 is uitgevoerd door ecbo, in samenwerking met TIAS School for Business and Society.

Balanceren van belangen
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140
Dr. Ingrid Christoffels
Dr. Ingrid ChristoffelsOnderzoeker
06-10250630

Gerelateerde publicaties

2018-04-17T18:28:38+00:00

Evaluatie nieuwe bekostiging vavo

In opdracht van ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Ecbo heeft in opdracht van het ministerie van OCW een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de wijziging in de bekostiging van het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo). Over het algemeen heeft de wijziging in de bekostiging van het vavo positief uitgepakt: het aanbod is behouden gebleven, de invloed van de gemeente op het toelatingsbeleid is verdwenen en de toegankelijkheid is gewaarborgd. Aandachtspunten zijn de kleinere instellingen en het groeiend aantal zorgleerlingen die drukken op de infrastructuur en bekostiging van het vavo.

2018-03-08T14:46:58+00:00

Implementatie doorlopende leerlijnen vmbo-mbo

Derde monitor vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes

In het afgelopen schooljaar 2016-2017 is het aantal lopende vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes bijna verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor (202 versus 109). Zowel na één als na twee jaar in een technologieroute blijkt er minder voortijdig schoolverlaten (vsv) plaats te vinden dan buiten de route. Bij de vakmanschaproute zijn de resultaten minder eenduidig.

2017-10-04T21:25:48+00:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Gerelateerd nieuws

1201, 2018

Vacature: Stagiairs m/v

By | 12 januari 2018|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Reacties uitgeschakeld voor Vacature: Stagiairs m/v

Stagiairs m/v

Wil je een onderzoekstage lopen bij dé toonaangevende partner in leren? Ben je benieuwd hoe onderzoek met de onderwijspraktijk wordt ingevuld, wil je dat jouw werk niet in de bureaula verdwijnt en lijkt het je leuk om te werken in een onderzoeksteam? Reageer!

1912, 2017

Eerste tussenevaluatie sectorplannen verschenen

By | 19 december 2017|Categories: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste tussenevaluatie sectorplannen verschenen

Rapport aangeboden aan de Tweede Kamer

Onlangs hebben ecbo en SEO Economisch Onderzoek de eerste Tussenevaluatie Sectorplannen opgeleverd. Het rapport is door de minister van SZW aangeboden aan de Tweede Kamer in de kamerbrief ‘Voortgangsbrief sectorplannen en maatregelen Doorstart naar nieuw werk’.

1112, 2017

Veranderende rol Rob Martens binnen ecbo

By | 11 december 2017|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Veranderende rol Rob Martens binnen ecbo

Focus op verbinden van wetenschap aan ecbo/cinop

Per 1 januari zal Rob Martens, die momenteel wetenschappelijk directeur van ecbo is, een rol opnemen als wetenschappelijk directeur van het NIVOZ. Zijn rol bij ecbo zal zich hierdoor meer gaan richten op het verbinden van wetenschap aan ecbo/cinop. Hij blijft als Strategisch adviseur onderzoek aan ecbo verbonden.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email