Arbeidsmarktreserves in beeld

Home » Portfolio » Arbeidsmarktreserves in beeld
Arbeidsmarktreserves in beeld2016-12-21T21:13:00+02:00

Project Description

Arbeidsmarktreserves in beeld

Mogelijke oplossingen voor het dreigende arbeidsmarkttekort

Auteur(s): Amélia Roman & Marieke Buisman
Publicatiedatum: december 2011

De arbeidsparticipatie in Nederland moet omhoog. Maar hoe zit het met de vaardigheden en competenties van niet-participerenden, deeltijders en 50-plussers? Hoe boren we die arbeidsreserves aan?

Demografische ontwikkelingen, met de toenemende vergrijzing voorop, dreigen de verzorgingsstaat onbetaalbaar te maken. Ook zorgen ze voor een structurele krapte op de arbeidsmarkt: minder mensen zullen meer werk moeten verrichten

Arbeidsparticipatie

Om deze ontwikkelingen tegen te gaan, is een hogere arbeidsparticipatie nodig. Juist ook van mensen die nu niet of te weinig participeren en van mensen die (te) vroeg uittreden, aldus de Commissie Arbeidsparticipatie in haar advies aan het ministerie van SZW: Naar een toekomst die werkt. Naast kwantiteit (meer mensen aan het werk) gaat het ook om kwaliteit. Werknemers moeten continu werken aan hun kennis en vaardigheden om duurzaam inzetbaar te blijven.

Oplossingen

Ecbo analyseert in het rapport Arbeidsmarktreserves de kennis en competenties van de drie doelgroepen die de voornaamste arbeidsmarktreserves vormen (niet-participerenden, deeltijders en 50-plussers). Ook hun toegang tot en deelname aan een leven lang leren wordt onderzocht. De conclusies en aanbevelingen van het rapport vormen belangrijke input voor mogelijke oplossingen van het dreigende arbeidsmarkttekort.

Arbeidsmarktreserves in beeld
Download publicatie

Onderzoeker(s) Amélia Roman

Marieke BuismanOnderzoeker

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

Gerelateerd nieuws

1605, 2019

Meet-up Digitalisering van het mbo

By |16 mei 2019|Categories: Arbeidsmarkt, Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Meet-up Digitalisering van het mbo

Meet-up Digitalisering van het mbo

Ben jij een digivaardige docent, middenmanager of directielid, een deskundige op het gebied van digitalisering van het mbo, een softwareleverancier of iemand met een uitgesproken mening over digitalisering van het mbo, kom dan op 13 of 19 juni naar JaarbeursMeet-up in Utrecht en ga in gesprek met de OCW beleidsmedewerkers die betrokken zijn bij digitalisering van het mbo!

705, 2019

Platform Teacher in the lead!

By |7 mei 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Platform Teacher in the lead!

Platform Teacher in the lead

De deelnemers van de mini-leergang Teacher in the Lead wilden graag doorgaan met het delen van actuele ontwikkelingen en het samen bouwen aan de rol van teacher in the lead. Op initiatief van de BVMBO in samenwerking met ecbo is er een platform opgericht. Op donderdag 21 maart waren de deelnemers van het platform te gast op het Koning Willem 1 College. Lees hier meer over deze bijeenkomst.

705, 2019

Succesvolle afsluiting Leergang Teacher in the lead, op naar de volgende editie!

By |7 mei 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Succesvolle afsluiting Leergang Teacher in the lead, op naar de volgende editie!

Succesvolle afsluiting Leergang Teacher in the lead, op naar de volgende editie!

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead en wil je goed op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? De mini-leergang 'Teacher in the lead' helpt je hierbij. Binnenkort gaat de volgende editie van deze leergang van start.

Heeft u een vraag aan ons?