Arbeidsmarktreserves in beeld

Home » Portfolio » Arbeidsmarktreserves in beeld
Arbeidsmarktreserves in beeld 2016-12-21T21:13:00+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Arbeidsmarktreserves in beeld

Mogelijke oplossingen voor het dreigende arbeidsmarkttekort

Auteur(s): Amélia Roman & Marieke Buisman
Publicatiedatum: december 2011

De arbeidsparticipatie in Nederland moet omhoog. Maar hoe zit het met de vaardigheden en competenties van niet-participerenden, deeltijders en 50-plussers? Hoe boren we die arbeidsreserves aan?

Demografische ontwikkelingen, met de toenemende vergrijzing voorop, dreigen de verzorgingsstaat onbetaalbaar te maken. Ook zorgen ze voor een structurele krapte op de arbeidsmarkt: minder mensen zullen meer werk moeten verrichten

Arbeidsparticipatie

Om deze ontwikkelingen tegen te gaan, is een hogere arbeidsparticipatie nodig. Juist ook van mensen die nu niet of te weinig participeren en van mensen die (te) vroeg uittreden, aldus de Commissie Arbeidsparticipatie in haar advies aan het ministerie van SZW: Naar een toekomst die werkt. Naast kwantiteit (meer mensen aan het werk) gaat het ook om kwaliteit. Werknemers moeten continu werken aan hun kennis en vaardigheden om duurzaam inzetbaar te blijven.

Oplossingen

Ecbo analyseert in het rapport Arbeidsmarktreserves de kennis en competenties van de drie doelgroepen die de voornaamste arbeidsmarktreserves vormen (niet-participerenden, deeltijders en 50-plussers). Ook hun toegang tot en deelname aan een leven lang leren wordt onderzocht. De conclusies en aanbevelingen van het rapport vormen belangrijke input voor mogelijke oplossingen van het dreigende arbeidsmarkttekort.

Arbeidsmarktreserves in beeld
Download publicatie

Onderzoeker(s) Amélia Roman

Marieke BuismanOnderzoeker

Gerelateerde publicaties

2018-04-17T18:28:38+00:00

Evaluatie nieuwe bekostiging vavo

In opdracht van ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Ecbo heeft in opdracht van het ministerie van OCW een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de wijziging in de bekostiging van het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo). Over het algemeen heeft de wijziging in de bekostiging van het vavo positief uitgepakt: het aanbod is behouden gebleven, de invloed van de gemeente op het toelatingsbeleid is verdwenen en de toegankelijkheid is gewaarborgd. Aandachtspunten zijn de kleinere instellingen en het groeiend aantal zorgleerlingen die drukken op de infrastructuur en bekostiging van het vavo.

2018-05-29T20:20:45+00:00

‘We laten de regionale arbeidsmarkt leidend zijn’

Werken op de grens van zorg en welzijn. Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor mbo’ers Maatschappelijke Zorg en Sociaal Werk

De arbeidsmarkt in de zorg is volop in beweging. Scholen die zorgopleidingen aanbieden streven ernaar zo goed mogelijk mee te bewegen. Ecbo onderzocht hoe de werkvelden van twee zorgopleidingen van ROC Midden Nederland zich ontwikkelen en hoe deze zich tot elkaar verhouden. Wat is de behoefte van werkgevers in de regio en wat betekent dit voor het profiel van beide opleidingen?

2018-03-08T14:46:58+00:00

Implementatie doorlopende leerlijnen vmbo-mbo

Derde monitor vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes

In het afgelopen schooljaar 2016-2017 is het aantal lopende vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes bijna verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor (202 versus 109). Zowel na één als na twee jaar in een technologieroute blijkt er minder voortijdig schoolverlaten (vsv) plaats te vinden dan buiten de route. Bij de vakmanschaproute zijn de resultaten minder eenduidig.

Gerelateerd nieuws

507, 2018

Oproep rondetafel ‘Werken met data’

By | 5 juli 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Oproep rondetafel ‘Werken met data’

Met de online tool Stapelen in het mbo

In het najaar van 2018 organiseert ecbo een rondetafelgesprek over werken met data door opleidingsteams. Belangstellenden uit mbo-instellingen kunnen zich nu opgeven.

507, 2018

2e editie Leergang Teacher in the lead – doe mee!

By | 5 juli 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor 2e editie Leergang Teacher in the lead – doe mee!

2e Editie Leergang Teacher in the lead

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead en wil je goed op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? De mini-leergang 'Teacher in the lead' helpt je hierbij. Op 28 november gaat de tweede editie van deze leergang van start.

507, 2018

Debat over studentparticipatie en medezeggenschap

By | 5 juli 2018|Categories: Kennisverspreiding, Mbo-student|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Debat over studentparticipatie en medezeggenschap

Zouden studenten overal over moeten meepraten?

Sinds 2011 is iedere mbo-instelling verplicht om een studentenraad te hebben. Zo kunnen studenten meepraten over het onderwijs en de organisatie daarvan. Ook in recente onderzoeksprojecten van het Ministerie van OCW en professionaliseringsinitiatieven is de student een belangrijke partner op verschillende niveaus. In het debat staat de vraag centraal: zouden studenten overal over moeten meepraten?

Gerelateerd events

Domile september 2018

13 september @ 15:30 - 17:00

LOB: Toekomst gericht leren organiseren

27 september @ 10:00 - 16:00

Fablearn onderwijsconferentie

28 september - 30 september

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email