Arbeidsmarktreserves in beeld

Home » Portfolio » Arbeidsmarktreserves in beeld
Arbeidsmarktreserves in beeld2016-12-21T21:13:00+02:00

Project Description

Arbeidsmarktreserves in beeld

Mogelijke oplossingen voor het dreigende arbeidsmarkttekort

Auteur(s): Amélia Roman & Marieke Buisman
Publicatiedatum: december 2011

De arbeidsparticipatie in Nederland moet omhoog. Maar hoe zit het met de vaardigheden en competenties van niet-participerenden, deeltijders en 50-plussers? Hoe boren we die arbeidsreserves aan?

Demografische ontwikkelingen, met de toenemende vergrijzing voorop, dreigen de verzorgingsstaat onbetaalbaar te maken. Ook zorgen ze voor een structurele krapte op de arbeidsmarkt: minder mensen zullen meer werk moeten verrichten

Arbeidsparticipatie

Om deze ontwikkelingen tegen te gaan, is een hogere arbeidsparticipatie nodig. Juist ook van mensen die nu niet of te weinig participeren en van mensen die (te) vroeg uittreden, aldus de Commissie Arbeidsparticipatie in haar advies aan het ministerie van SZW: Naar een toekomst die werkt. Naast kwantiteit (meer mensen aan het werk) gaat het ook om kwaliteit. Werknemers moeten continu werken aan hun kennis en vaardigheden om duurzaam inzetbaar te blijven.

Oplossingen

Ecbo analyseert in het rapport Arbeidsmarktreserves de kennis en competenties van de drie doelgroepen die de voornaamste arbeidsmarktreserves vormen (niet-participerenden, deeltijders en 50-plussers). Ook hun toegang tot en deelname aan een leven lang leren wordt onderzocht. De conclusies en aanbevelingen van het rapport vormen belangrijke input voor mogelijke oplossingen van het dreigende arbeidsmarkttekort.

Arbeidsmarktreserves in beeld

Onderzoeker(s) Amélia Roman

Marieke BuismanOnderzoeker

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

Gerelateerd events

symposium Leeromgeving van de Toekomst

19 september @ 09:30 - 18:30

Domile oktober 2019

10 oktober @ 15:30 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?