Podcast #1 Ontwikkelingsgericht begeleiden van mbo-studenten
Een podcastserie van het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ECBO)

26 november 2020
Als studieloopbaanbegeleider help je studenten zich te ontwikkelen als persoon en als professional. Hoe zorg je ervoor dat studenten stappen voor hun ontwikkeling gaan zien, maar ook daadwerkelijk gaan zetten? Wat kan je alleen en wat doe je samen met je opleidingsteam? Op deze en andere vragen krijg je in deze podcast zo veel mogelijk antwoord. ECBO-onderzoeker Pieter Baay in gesprek met Sylvia Kiewiet-van Ginkel, docent bij het NOVA college en Migchiel van Diggelen, onderzoeker bij de Open Universiteit en practor ‘Hybride Leren’ bij Scalda.
“Hoe zorg ik dat studenten goed voorbereid de arbeidsmarkt op kunnen?” – Silvia Kiewiet – van Ginkel, docent bij het NOVA college –
In de ECBO-podcastserie ‘Praktijk ontmoet onderzoek en vice versa’ gaan docenten en onderzoekers met elkaar in gesprek. In elke podcast staat een vraag uit de mbo-onderwijspraktijk centraal.
Abonneer op de ECBO-podcastserie via jouw favoriete app: Spotify, iTunes of SoundCloud
Kennisverspreidingsprogramma
De podcast ‘Ontwikkelingsgericht begeleiden van mbo-studenten’ maakt deel uit van het door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) gesubsidieerde Kennisverspreidingsprogramma bij ECBO.
Het situatiespel van KOMPAS21
Met het ‘KOMPAS21 Situatiespel’ kun je direct aan de slag met het reflecteren op de inzet van 21ste-eeuwse vaardigheden. Het is een hulpmiddel om concreet met studenten of werkenden over deze vaardigheden in gesprek te gaan. Lees hier meer over het Situatiespel.
Handreiking voor formatief beoordelen in het mbo
Ben je op zoek naar informatie en inspiratie voor het (her)ontwerpen en evalueren van formatieve beoordelingspraktijken voor 21ste-eeuwse vaardigheden? Deze handreiking biedt een overzicht van wat er uit de literatuur bekend is over beoordelen van 21ste-eeuwse vaardigheden. Ook beschrijft de handreiking een 7-stappenplan voor het systematisch en onderbouwd ontwerpen, evalueren herontwerpen van de formatieve beoordelingspraktijk.
Neem voor meer informatie contact op met
Dr. lr. Thomas Lans
Dr. lr. Thomas Lans
Thomas levert als senior onderzoeker bij ECBO een bijdrage aan responsief onderwijs met een focus op 21ste-eeuwse vaardigheden en ondernemende gedrag. Door een mix van ervaring, analytisch vermogen, en oplossingsgerichtheid slaat hij snel bruggen tussen wetenschap, onderwijs en bedrijfsleven.
Drs. Ilona Koning
Drs. Ilona Koning
Expertise van Ilona is kennis verspreiden. Kennis uit onderzoek brengt zij op toegankelijke manier onder de aandacht. Voor ogen staat: wie moet deze kennis kunnen benutten en hoe bereik je dat het best? Haar werk kenmerkt zich door soepele en zorgvuldige communicatie, afgestemd op de beoogde doelgroep.
Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter Baay
Pieter levert als senior onderzoeker een bijdrage aan betekenisgeving en vormgeving van toekomstgericht onderwijs. Met 21ste-eeuwse, loopbaan-, en burgerschapsvaardigheden als focus. Door een mix van analytisch vermogen en toegankelijkheid staat hij krachtig in verbinding met wetenschap en praktijk.
Publicatie overzicht