Overzicht 2020: lopend en gestart onderzoek
Dit jaar startten wij de volgende onderzoeken
- Academisch opgeleide leerkrachten in het primair onderwijs (OCW)
- Beleidsmonitor Vervolgaanpak laaggeletterdheid 2020-2024 (OCW, BZK, SZW en VWS)
- Digital learning voor versneller van innovatie (RVO)
- Learning communities procesindustrie (RVO)
- Leeronderzoek overstapvoorziening voor studenten die uitvallen (ROC van Amsterdam)
- Marktconsulatie (SBB)
- Onderzoek/monitoring pilot inloopscholen (KB)
- Opleidingsscholen (OCW)
- Praktijkgericht onderzoek hoger onderwijs (NRO)
- Regeling conversietabel getuigschriften en vakken vo (OCW)
- Stageproblematiek in de zorg (AZW)
- Verdieping groeistrategie Samen Opleiden & Professionaliseren (OCW)
- Zelfevaluatie convenanten lerarentekort primair onderwijs in de G5 (OCW)
- Zijinstroom po, vo en mbo (OCW)
Lopende onderzoeken
- ECBO participeert namens Nederland de komende vier jaar in het Europese expertnetwerk Refernet onder Cedefop.
- Evaluatie en monitoring Wet vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht mbo (NRO – i.s.m. KBA)
- GGZ binnen de muren van het mbo. Een onderzoek naar een pilot bij 4 mbo-instellingen in de Rijnmond waarbij ggz-ondersteuning laagdrempelig voor studenten wordt aangeboden binnen de muren van de school.
-
Monitor vakmanschap en technologieroute (NRO – i.s.m. SEO)
- Opleiden voor een dynamisch beroep. Organiseren en professionaliseren voor responsiviteit (NRO – i.s.m. de HAN)
- Succesvolle aanpakken van mbo-studenten in kwetsbare positie (NRO – i.s.m. NJI)
- Sociaal Werk(t). Nieuwe kansen voor de mbo’er sociaal werk. Een onderzoek naar nieuwe arbeidsmarktkansen voor de opleiding Sociaal Werk bij ROC Aventus.
- Zorg voor de toekomst; onderzoek naar praktijkroutes in zorgopleidingen (NRO)
- Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent (NRO – i.s.m. HU, HvA en mbo-instellingen)
- Werken aan duurzame onderwijsvernieuwing in de context van practoraten (NRO – i.s.m. HAN, HU)
Neem voor meer informatie contact op met
Drs. Jose Hermanussen
Drs. Jose Hermanussen
Jose Hermanussen heeft ruim 18 jaar ervaring in het beleids- en praktijkgericht onderwijsonderzoek. Haar methodologische expertise is breed en omvat zowel de uitvoering van casestudies en surveyonderzoek als proces-, effect- en verklarende evaluaties. Inhoudelijk is ze gespecialiseerd in vraagstukken op het vlak van organisatie, beleid en bestuur van mbo-instellingen in relatie tot versterking van onderwijskwaliteit, docentprofessionalisering en regionale samenwerking. Zij heeft specifieke ervaring met onderzoek naar de doorwerking of impact van interventies.
Publicatie overzichtDrs. Karel Kans
Drs. Karel Kans
Karel Kans is een ervaren onderzoeker en specialist in de aansluiting tussen arbeidsmarkt en beroepsonderwijs. Karel laat feiten spreken boven belangen. Dat doet hij in evaluatieonderzoek, maar ook als hij met diverse belangengroepen werkt aan een gezamenlijke visie op een goede aansluiting tussen opleidingen en de behoefte van de arbeidsmarkt.
Publicatie overzichtDr. Sandra Wagemakers
Dr. Sandra Wagemakers
Sandra heeft als gepromoveerd onderzoeker sterk ontwikkelde kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksvaardigheden. Met haar enthousiasme en analytische blik heeft ze oog voor de directe toepasbaarheid van informatie. Sandra gelooft in de kracht van onderzoek en de doorwerking daarvan in de praktijk. Door haar bijdrage in onderzoek en kennisbenutting, weet ze concrete en inspirerende ideeën ten behoeve van betere kennisdeling toe te passen in andere situaties. Door kennisgedreven te werken, kunnen we onderwijs beter vormgeven. Als onderzoeker heeft Sandra ervaring met thema’s als kennisbenutting, onderzoekende houding en onderwijsinnovaties met ICT.
Publicatie overzichtDr. lr. Thomas Lans
Dr. lr. Thomas Lans
Thomas levert als senior onderzoeker bij ECBO een bijdrage aan responsief onderwijs met een focus op 21ste-eeuwse vaardigheden en ondernemende gedrag. Door een mix van ervaring, analytisch vermogen, en oplossingsgerichtheid slaat hij snel bruggen tussen wetenschap, onderwijs en bedrijfsleven.
Dr. Johan Coenen
Dr. Johan Coenen
Johan is een gepromoveerd onderzoeker met 14 jaar ervaring in wetenschappelijk, beleids- en contractonderzoek op het gebied van onderwijs en arbeidsmarkt. Zijn expertise ligt o.a. op het gebied van analysemethoden- en technieken, het schrijven van rapporten en publiceren van resultaten, het ontwikkelen van vragenlijsten en het opzetten van gedegen experimenten, waarmee effectevaluaties causale effecten kunnen meten. Johan is een zeer ervaren onderzoeker, geïnteresseerd in o.a. de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt en docentkwaliteit. Johan heeft gewerkt als post-doctoraal onderzoeker aan de Maastricht University. Hij heeft onder andere onderzoek gedaan naar de rol van persoonskenmerken bij studieprestaties aan de universiteit, met gebruik van vignetten om vertekening in het meten van persoonskenmerken te corrigeren. Bij onderzoeksinstituut Etil van de Maastricht University heeft hij o.a. portals opgezet voor onderwijs- en arbeidsmarktdata. Als promovendus schreef hij zijn proefschrift ‘Teacher characteristics and student performance: how teacher ability, gender and instruction styles affect student outcomes in primary education’. Johan heeft tussen 2005 en 2010 bij het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van Maastricht University onderzoek gedaan voor onder andere de volgende projecten: o.a. Parlementaire onderzoekscommissie onderwijsvernieuwingen (Commissie Dijsselbloem), PIAAC, WO-monitor, HBO-monitor, Voortijdig schoolverlaters, Schoolverlaters tussen onderwijs en arbeidsmarkt, De arbeidsmarkt naar opleiding en beroep tot 20xx en de Arbeidsmarktmonitor Metalektro. Johan is nauwkeurig, geïnteresseerd, heeft gevoel voor humor, is analytisch en een echt teamplayer.
Dr. Karien Coppens
Dr. Karien Coppens
Karien heeft veel ervaring met vraagstukken en onderzoeken op het snijvlak van beleid, praktijk en onderzoek. Naast proceservaring, heeft ze expertise opgebouwd rondom thema’s als inclusief onderwijs, (onderwijs)loopbanen, ondersteuning van een leven lang ontwikkelen en het gebruik van data. Ze is een onderzoeker die graag verbindt en organiseert.
Publicatie overzichtAnita Hagen
Anita Hagen
Anita is als ervaren onderzoeker gespecialiseerd in het signaleren en duiden van ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en leven lang ontwikkelen. Ze richt zich op learning & development bij organisaties en onderzoekt en adviseert welke methoden en oplossingen bijdragen aan het continue ontwikkelen van medewerkers zodat zij hun waarde op de arbeidsmarkt behouden.
Annemarie Groot, MA
Annemarie Groot, MA
Annemarie is als onderzoeker gespecialiseerd in basisvaardigheden. Zij werkt oplossingsgericht en is sterk in het verbinden van onderzoek aan de praktijk. Annemarie doet zowel kwalitatief onderzoek als kwantitatieve analyses. Ze heeft een achtergrond als docent en consultant en weet goed de vertaalslag te maken naar de betekenis voor het onderwijs.
Publicatie overzichtDr. Sanne van Herpen
Dr. Sanne van Herpen
Sanne (Ph.D.) is managing onderwijskundig onderzoeker met ervaring in wetenschappelijk, beleids- en contractonderzoek op het gebied van toegankelijk (hoger) onderwijs. Vanuit gedegen onderzoek streeft zij naar concrete verbeteringen in de onderwijspraktijk en in het onderwijsbeleid. Haar expertise ligt rondom transitiemomenten in de schoolloopbaan (instroom, doorstroom, uitval), leergedrag van studenten, en de kwaliteit van de leeromgeving en toetsing. Haar methodologische ervaring is breed en omvat onder andere vragenlijstonderzoek, interview- en case studies, quasi-experimenteel onderzoek en literatuurstudies. Sanne is nieuwsgierig, analytisch, en een kritisch constructieve gesprekspartner om tot innovatieve oplossingen te komen.
Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke Westerhuis
Anneke is als ervaren onderzoeker en projectleider op vele terreinen thuis. Behalve onderzoek voor internationale organisaties als de Europese Commissie, OECD en CEDEFOP werkt ze met docenten aan het inrichten van onderzoek als teamactiviteit in het mbo. Ze verkent graag nieuwe wegen om samen tot nieuwe oplossingen te komen.
Ronald Ferket Msc.
Ronald Ferket Msc.
Ronald’s werk richt zich op het ontwikkelen van data gestuurde oplossing. Zijn passie voor data vertaalt zich in onuitputtelijke enthousiasme en creatieve invalshoeken. In zijn projecten slaagt hij erin om gecombineerde databronnen te vertalen naar gebruikstoepassing zoals dashboards en innovatieve voorspelmodellen.