Publicatie overzicht Annemarie Groot

Annemarie Groot | ECBO

Annemarie is een gedreven onderzoeker met zowel ruime ervaring in kwalitatief onderzoek als met kwantitatieve analyses. Zij is resultaatgericht en is sterk in het verbinden van onderzoeksresultaten aan de praktijk. Annemarie heeft als onderzoeker inhoudelijke expertise op het gebied van taal, rekenen en digitale vaardigheden (de basisvaardigheden) en
houdt zich daarnaast bezig met de thema’s migranten, onderwijs op entree en mbo 2. Annemarie werkte eerder als NT2-docent, trainer en consultant en weet om die reden goed de vertaalslag te maken naar het onderwijs.

Laaggeletterdheid

  • Groot, A., Coppens, K. & Lam, J.F. (2019). Motiveren van laaggeletterden. Een literatuurstudie naar succesvolle interventies. ’s-Hertogenbosch: ECBO. publicatie »
  • Groot, A., Christoffels, I., Clement, C. & Lam, J.F. (2018). De laaggeletterden centraal. ’s-Hertogenbosch: ECBO.
  • De Hoo, M., Bohnenn, E. & Groot, A. (2018). Handreiking digitale vaardigheden volwasseneneducatie. ’s-Hertogenbosch: CINOP. publicatie »
  • Groot, A. (2018). Kwaliteitsborging van het educatieaanbod. Een verkennende rapportage over de kwaliteit van het volwassenenonderwijs. ’s-Hertogenbosch: ECBO.
  • Groot, A. (2018). Aanpak laaggeletterdheid binnen het sociaal domein. Praktijkbeschrijving van pilots van drie gemeenten. ’s-Hertogenbosch: CINOP. publicatie »
  • Groot, A. (2018). NT1leren.nl. Evaluatie van een digitale methodiek om laaggeletterdheid tegen te gaan en maatschappelijke participatie te vergroten. ’s-Hertogenbosch: ECBO.
  • Clement, C. & Groot, A. (2017). Een rijkere taalomgeving in het gezin. De rol van gemeenten bij intergenerationeel leren van basisvaardigheden. Sociaal bestek.
  • Christoffels, I., de Groot, A. Clement, C. & Lam, J.F. (2017). Preventie door interventie: Literatuurstudie naar lees- en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren. Den Haag: Stichting Lezen en Schrijven. publicatie »
  • Christoffels, I., Smit, S. & Groot, A. (2017). Oefenen.nl in contexten van licentiehouders. Een onderzoek naar gebruik, effectiviteit en kansen voor doorontwikkeling van Oefenen.nl-materialen in begeleide context. Den Haag: Stichting Expertisecentrum Oefenen.nl. publicatie »
  • Groot, A. e.a. (2009) Monitor deelname lees- en schrijfonderwijs door laaggeletterden 2009. ’s-Hertogenbosch: CINOP.
  • Neuvel, J. e.a. (2008) Monitor deelname lees- en schrijfonderwijs door laaggeletterden 2008. ’s-Hertogenbosch: CINOP.

Migranten/NT2-onderwijs

  • Groot, A. & Rud, I. (2018). Ondersteuningsbehoefte anderstalige studenten. Een verkenning naar de aard en de omvang van knelpunten en mogelijke oplossingsrichtingen. ’s-Hertogenbosch: ECBO.
  • Smulders, H. & Groot, A. (2018). Leerwerktrajecten voor jongeren met een migratie-achtergrond. Een literatuurverkenning naar wat werkt. ’s-Hertogenbosch: ECBO.
  • Groot, A. & Wijk, M. van (2012). Het vak verstaan. Docentenhandleiding voor het blijven oefenen met verstavaardigheid. ’s-Hertogenbosch: CINOP.
  • Groot, A. (2008). Luister alstublieft! Een onderzoek naar luistervaardigheid in een tweede taal. In A.J.A. Meijers, I. Vedder & W. Lowie (Eds.). Toegepaste taalwetenschap in artikelen. Amsterdam: VU Boekhandel.

Beroepsonderwijs

  • Groot, A, Bolle, T. & Meelis, van I. (2017). Naar betere taalprestaties op mbo-entree en niveau 2. ECBO. publicatie »
  • Imandt, M., Berg, E., van de, Heyma, A., Mulder, J., Schipperheyn, R., Hermanussen, J., Groot, A., Petit. R., Glaude, Pater, C., Meijden, A., van, de. ( 2016). Monitor Vakmanschap- en technologieroutes. Tweede meting. OCW. publicatie »
  • Groot, A., Buisman, M. Houtkoop, W. & Steehouder, P. (2015). Taalniveaus op het mbo. De leesvaardigheid van Nederlandse mbo’ers in (inter)nationaal perspectief. ’s-Hertogenbosch: ECBO. publicatie »
  • Hermanussen, J., Groot, A. & Schipperheijn, R. (2014). Toegankelijkheid mbo 2-opleidingen. Verkennend onderzoek. ’s-Hertogenbosch: ECBO. publicatie »
  • Baay, P. Klaeijsen A. & Groot, A. (2017). Zelf-assessment 21ste-eeuwse docentvaardigheden. ’s-Hertogenbosch: ECBO. publicatie »
  • Toly, van R., Groot, A., Klaeijsen, A. & Brouwer, P. (2017). Ervaren werkdruk in het mbo. ’s-Hertogenbosch: ECBO. publicatie »
  • Groot, A., Christoffels, I., Brekelmans, J. (2015). Rekenonderwijs nieuwe stijl krijgt vorm. Profiel, nr. 6, 15-16.
  • Christoffels, I.K. & Groot, A. (2014). Rekenen in het MBO: Rekenles lastige opgave. ECBO. publicatie »
  • Raaphorst, E. & Groot, A. (2014). Examens Nederlands in het mbo. Zijn instellingen er klaar voor? ECBO. publicatie »