Impuls aan kennisgedreven onderwijsontwikkeling in het mbo: de treinmetafoor als kijk- en ontwikkelkader
Auteurs:
Pieter Baay, Anje Ros en Sandra Wagemakers
Publicatiedatum:
Thema:
Onderwijsorganisatie
APA-referentie:
Baay, P., Ros, A., & Wagemakers, S. (2021). Impuls aan kennisgedreven onderwijsontwikkeling in het mbo: de treinmetafoor als kijk- en ontwikkelkader. Whitepaper. ’s-Hertogenbosch: ECBO.
Korte samenvatting:
Dit whitepaper is bedoeld voor iedereen die in het mbo een impuls wil geven aan kennisgedreven onderwijsontwikkeling: het gebruiken en benutten van onderzoek. We beschrijven het belang van kennisgedreven onderwijsontwikkeling voor het mbo en laten zien hoe dit concreet plaats kan vinden. Met de metafoor van onderwijsontwikkeling als rijdende trein formuleren we vragen die teams (MT) aan zichzelf kunnen stellen om na te gaan in welke mate en op welke wijze kennisgedreven onderwijsontwikkeling in hun eigen opleiding plaatsvindt. Dit whitepaper zet aan tot reflectieve dialoog in opleidingen, om de volgende stap naar kennisgedreven onderwijsontwikkeling te zetten.
Download de onderzoekspublicatieNeem voor meer informatie contact op met
Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter Baay
Pieter levert als senior onderzoeker een bijdrage aan betekenisgeving en vormgeving van toekomstgericht onderwijs. Met 21ste-eeuwse, loopbaan-, en burgerschapsvaardigheden als focus. Door een mix van analytisch vermogen en toegankelijkheid staat hij krachtig in verbinding met wetenschap en praktijk.
Publicatie overzichtDr. Sandra Wagemakers
Dr. Sandra Wagemakers
Sandra heeft als gepromoveerd onderzoeker sterk ontwikkelde kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksvaardigheden. Met haar enthousiasme en analytische blik heeft ze oog voor de directe toepasbaarheid van informatie. Sandra gelooft in de kracht van onderzoek en de doorwerking daarvan in de praktijk. Door haar bijdrage in onderzoek en kennisbenutting, weet ze concrete en inspirerende ideeën ten behoeve van betere kennisdeling toe te passen in andere situaties. Door kennisgedreven te werken, kunnen we onderwijs beter vormgeven. Als onderzoeker heeft Sandra ervaring met thema’s als kennisbenutting, onderzoekende houding en onderwijsinnovaties met ICT.
Publicatie overzicht