Werkt de markt voor bedrijfsgerelateerde scholing?
Een overzichtsstudie.
Auteurs:
Wim Groot & Henriëtte Maassen van den Brink
Publicatiedatum:
Thema:
Arbeidsmarkt - Onderwijs
APA-referentie:
Groot, W., & Maassen-van den Brink, H. (2009). Werkt de markt voor bedrijfsgerelateerde scholing? ’s-Hertogenbosch/Amsterdam: ECBO.
Korte samenvatting:
In het postinitiële onderwijs neemt de marktbenadering aan betekenis toe. Het besef dringt steeds dieper door dat mensen nooit uitgeleerd zijn: na een succesvolle afronding van een onderwijsloopbaan met relevante diploma’s zal men zijn ‘human capital’ op peil moeten houden. Het postinitiële onderwijs is een groeimarkt met veel particuliere onderwijsinstellingen als aanbieders. Een van de belangrijkste beleidsvragen is of deze markt goed werkt. Immers, als de markt goed werkt, dan is er eigenlijk geen reden voor ingrijpen van de overheid. In dit literatuuroverzicht wordt vanuit een specifiek economische invalshoek de markt voor bedrijfsgerelateerde scholing, onderzocht op basis van de vraagstelling ‘werkt deze markt’?. De auteurs – de economen Wim Groot en Henriëtte Maassen van den Brink – zijn verbonden aan TIER: Topinstituut Evidence Based Education Research.
Download de onderzoekspublicatieVoor meer informatie neem contact op
Drs. Karel Kans
Drs. Karel Kans
Karel Kans is een ervaren onderzoeker en specialist in de aansluiting tussen arbeidsmarkt en beroepsonderwijs. Karel laat feiten spreken boven belangen. Dat doet hij in evaluatieonderzoek, maar ook als hij met diverse belangengroepen werkt aan een gezamenlijke visie op een goede aansluiting tussen opleidingen en de behoefte van de arbeidsmarkt.
Publicatie overzichtDr. Sandra Wagemakers
Dr. Sandra Wagemakers
Sandra heeft als gepromoveerd onderzoeker sterk ontwikkelde kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksvaardigheden. Met haar enthousiasme en analytische blik heeft ze oog voor de directe toepasbaarheid van informatie. Sandra gelooft in de kracht van onderzoek en de doorwerking daarvan in de praktijk. Door haar bijdrage in onderzoek en kennisbenutting, weet ze concrete en inspirerende ideeën ten behoeve van betere kennisdeling toe te passen in andere situaties. Door kennisgedreven te werken, kunnen we onderwijs beter vormgeven. Als onderzoeker heeft Sandra ervaring met thema’s als kennisbenutting, onderzoekende houding en onderwijsinnovaties met ICT.
Publicatie overzicht