Werken met data door opleidingsteams in het mbo: meerwaarde en condities

Meerwaarde en condities

Auteurs:

Anneke Westerhuis & Karien Coppens

Publicatiedatum:


Thema's:

Arbeidsmarkt - Onderwijs, Docenten / opleiders, Onderwijsorganisatie

APA-referentie:

Westerhuis, A., & Coppens, K. (2019). Werken met data door opleidingsteams in het mbo: Meerwaarde en condities. 's-Hertogenbosch: ECBO.

Korte samenvatting:

Opleidingsteams staan dagelijks voor vragen als ‘wat zijn de meest effectieve manieren om uitval te voorkomen?’ Of: ‘hoe ontwikkel je een onderzoekende houding bij studenten?’ Meestal vormen aannames, anekdotes, ervaring en intuïties de basis voor de beantwoording, en niet data en kennis uit bijvoorbeeld onderzoek.

In het bedrijfsleven zijn de voordelen van datagestuurde besluitvorming overtuigend aangetoond. Heeft voor onderwijsinstellingen datagestuurde besluitvorming dezelfde waarde? Zeker is dat het belang van data voor onderwijs internationaal wordt erkend en dat het werken met data tot betere prestaties van studenten kan leiden. Het onderwerp is actueel. Veel mbo-instellingen oriënteren zich op het werken met data en doen daarmee ervaring op.

Deze publicatie, een initiatief van ECBO, het Kwaliteitsnetwerk mbo en Eqavet, geeft een actueel overzicht van wat we weten over het werken met data in het mbo, en belangrijker, hoe ‘kale’ data betekenis krijgen in het onderwijs.

Download de onderzoekspublicatie

Meer informatie? Neem contact op met: