Wat levert het op?

Samenvatting van de resultaten van de cgo-monitor

Auteurs:

Arjan van der Meijden

Publicatiedatum:


Thema:

Basisvaardigheden

APA-referentie:

Van der Meijden, A. (2011). Wat levert het op? Het monitoren van resultaten van de invoering van competentiegerichte kwalificatiedossiers in het middelbaar beroepsonderwijs. Utrecht/'s-Hertogenbosch: ECBO.

Korte samenvatting:

In het schooljaar 2004/5 experimenteerde 2 procent van de scholen met kwalificatiedossiers. Vier jaar later was dat al 73 procent. Wat heeft de invoering van competentie gerichte kwalificatiedossiers tot nu toe opgeleverd?

ECBO monitort sinds 2004 de resultaten van de invoering van de competentie gerichte kwalificatiedossiers en de daarmee samenhangende aanpassingen van het onderwijs. De afgelopen jaren zijn er vier monitors geweest, de data voor de vijfde (2010/11) worden op dit moment verzameld. Voor de Onderwijs Research Dagen 2011 schreef Arjan van der Meijden een samenvattend en analyserend paper over de cgo-monitor.

Negen resultaatgebieden
In het paper Wat levert het op? beschrijft Van der Meijden de onderzoeksopzet van de cgo-monitor. Ook vat hij kort de bevindingen per onderzocht resultaatgebied samen, op basis van de monitor 2008/9. Dat zijn in totaal 9 doelen die het mbo met de invoering van de kwalificatiedossiers moet realiseren:

• zichtbaar beter inzetbare beroepsbeoefenaren;
• toegenomen motivatie bij deelnemers;
• meer gediplomeerde uitstroom;
• minder voortijdige uitval;
• grotere doorstroom naar hogere vormen van onderwijs;
• verbeterde professionaliteit van docenten en praktijkbegeleiders;
• grotere waardering en betrokkenheid van (leer)bedrijven en georganiseerd bedrijfsleven;
• grotere waardering door docenten;
• grotere waardering van deelnemers.

Download de onderzoekspublicatie