Move 21 | Toolkit voor het formatief beoordelen van toekomstgerichte vaardigheden in het mbo

Overzicht van instrumenten om de ontwikkeling van toekomstgerichte vaardigheden zichtbaar te maken en te bevorderen

Auteurs:

Pieter Baay, Karien Coppens, Alieke Hofland, Andrea Klaeijsen, Ester Scholten (ECBO), Tessa Jenniskens, Bianca Leest (KBA Nijmegen), en Migchiel van Diggelen, Kim Dirkx en Desirée Joosten – ten Brinke (Open Universiteit)

Publicatiedatum:


Thema:

Arbeidsmarkt - Onderwijs

APA-referentie:

Baay, P., Coppens, K., Hofland, A., Klaeijsen, A., Scholten, E., Jenniskens, T., Leest, B., Van Diggelen, M., Dirkx K., & Joosten–ten Brinke, D. m.m.v. Bijman, D., Ferket, R., & Smulders, N. (2020). Toolkit voor het formatief beoordelen van toekomstgerichte vaardigheden in het mbo: Overzicht van instrumenten om de ontwikkeling van toekomstgerichte vaardigheden zichtbaar te maken en te bevorderen. Instrumentenoverzicht.'s-Hertogenbosch: ECBO i.s.m. KBA Nijmegen en Open Universiteit.

Korte samenvatting:

Instrumentenoverzicht
In de 21ste eeuw is het mbo volop in beweging om studenten zo goed mogelijk voor te bereiden op de arbeidsmarkt en hen te laten participeren in de samenleving. Daarin is de ontwikkeling van toekomstgerichte vaardigheden van studenten cruciaal. Hoe maken we de ontwikkeling in toekomstgerichte vaardigheden zichtbaar en hoe kunnen we studenten en docenten helpen bij het bevorderen van deze vaardigheidsontwikkeling? De toolkit bevat een bundeling van instrumenten die door docenten gebruikt kunnen worden om de vaardigheidsontwikkeling van studenten zichtbaar te maken en te bevorderen.

Onderzoeksproject Move21 
Het instrumentenoverzicht is samen met de praktijkpublicatie en handreiking het resultaat van het Move21-onderzoek. Dit driejarig, praktijkgericht onderzoek in het mbo volgde 1 jaar lang bij ruim 2.000 mbo-studenten de ontwikkeling van 21ste-eeuwse vaardigheden, loopbaancompetenties en burgerschapsvaardigheden. Wat is de samenhang tussen deze vaardigheden? Hoe dragen innovatieve onderwijsvoorbeelden uit mbo-instellingen bij aan de ontwikkeling van deze vaardigheden? Hoe realiseer je formatief beoordelen en hoe effectief is dit? Raadpleeg voor meer informatie over de onderzoeksmethodiek en voor suggesties voor vervolgonderzoek de onderzoeksverantwoording.

Andere publicaties van het onderzoek Move21

Download de onderzoekspublicatie