Synthese van leren en innoveren
Onderzoek waarin een aantal innovatieaanpakken wordt doorgelicht
Auteurs:
Marjan Glaudé, Fred Verbeek & Haske Vlokhoven
Publicatiedatum:
Thema:
Onderwijsorganisatie
APA-referentie:
Glaudé, M., Verbeek, F., & Vlokhoven, H. (2009). Synthese van leren en innoveren. ’s-Hertogenbosch/Amsterdam: ECBO.
Korte samenvatting:
Om onderwijsinstellingen te ondersteunen bij succesvol innovatiebeleid hebben verschillende subsidieverstrekkers monitor- en auditaanpakken ontwikkeld. Deze MA-methodieken zijn erop gericht om onderwijsinstellingen te activeren via systematische reflectie zelf op een valide en betrouwbare manier de voortgang en opbrengsten van innovatieproceduressen vast te stellen en te benutten voor (bij)sturing. De gedachte is dat de methodieken kennis opleveren die de instellingen in staat stelt hun handelen te verbeteren. Innoveren en leren worden expliciet met elkaar verbonden waardoor, zo is de veronderstelling, onderwijsinstellingen in de toekomst succesvol met innovatie bezig kunnen zijn.
Download de onderzoekspublicatieVoor meer informatie neem contact op
Drs. Jose Hermanussen
Drs. Jose Hermanussen
Jose Hermanussen heeft ruim 18 jaar ervaring in het beleids- en praktijkgericht onderwijsonderzoek. Haar methodologische expertise is breed en omvat zowel de uitvoering van casestudies en surveyonderzoek als proces-, effect- en verklarende evaluaties. Inhoudelijk is ze gespecialiseerd in vraagstukken op het vlak van organisatie, beleid en bestuur van mbo-instellingen in relatie tot versterking van onderwijskwaliteit, docentprofessionalisering en regionale samenwerking. Zij heeft specifieke ervaring met onderzoek naar de doorwerking of impact van interventies.
Publicatie overzicht