Sectorfondsen voor opleiding en ontwikkeling: van pepernoten naar spekkoek
Vierde monitor O&O-fondsen
Auteurs:
Arjan van der Meijden & Marc van der Meer
Publicatiedatum:
Thema:
Arbeidsmarkt - Onderwijs
APA-referentie:
Van der Meijden, A., & Van der Meer, M. (2013). Sectorfondsen voor opleiding en ontwikkeling: van pepernoten naar spekkoek. Vierde meting van de Monitor O&O-fondsen. 's-Hertogenbosch: Expertisecentrum Beroepsonderwijs.
Korte samenvatting:
In tijden van economische crisis wordt het belang van een leven lang leren nog meer dan voorheen onderkend. Juist dan is om- en bijscholing voor een verdere upgrading van de beroepsbevolking essentieel. In de vierde monitor O7O-fondsen onderzocht ECBO welke rol de O&O-fondsen hierin kunnen spelen. Het doel van een leven lang leren en om- en bijscholing is immers te kunnen inspringen op de vervangingsvraag van de arbeidsmarkt en de internationale concurrentieverhoudingen het hoofd te kunnen bieden. Hoe dient deze om- en bijscholing vorm te worden gegeven? Wat is hierbij de rol van sectorfondsen, wat zijn hun doelen en wat is hun impact? Hoe kunnen fondsen aan de veranderende uitdagingen het hoofd bieden?
Publicatie
De vierde Monitor O&O-fondsen verschijnt onder de naam Sectorfondsen voor opleiding en ontwikkeling: van pepernoten naar spekkoek. Naast het volledige rapport verschijnt ook een bijlage met de cao-afspraken.
Download de onderzoekspublicatieVoor meer informatie neem contact op
Drs. Karel Kans
Drs. Karel Kans
Karel Kans is een ervaren onderzoeker en specialist in de aansluiting tussen arbeidsmarkt en beroepsonderwijs. Karel laat feiten spreken boven belangen. Dat doet hij in evaluatieonderzoek, maar ook als hij met diverse belangengroepen werkt aan een gezamenlijke visie op een goede aansluiting tussen opleidingen en de behoefte van de arbeidsmarkt.
Publicatie overzichtIr. Hester Smulders
Ir. Hester Smulders
Hester is senior onderzoeker bij ECBO. Zij richt zich op de samenwerking tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven. Hoe samenwerking wordt vormgegeven en hoe onderwijs aansluit op ontwikkelingen in het werkveld. Zij vindt het van belang dat kennis die voorhanden is wordt benut en wordt gedeeld.
Dr. Sandra Wagemakers
Dr. Sandra Wagemakers
Sandra heeft als gepromoveerd onderzoeker sterk ontwikkelde kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksvaardigheden. Met haar enthousiasme en analytische blik heeft ze oog voor de directe toepasbaarheid van informatie. Sandra gelooft in de kracht van onderzoek en de doorwerking daarvan in de praktijk. Door haar bijdrage in onderzoek en kennisbenutting, weet ze concrete en inspirerende ideeën ten behoeve van betere kennisdeling toe te passen in andere situaties. Door kennisgedreven te werken, kunnen we onderwijs beter vormgeven. Als onderzoeker heeft Sandra ervaring met thema’s als kennisbenutting, onderzoekende houding en onderwijsinnovaties met ICT.
Publicatie overzicht