Palet van de non-formele educatie in Nederland
Een verkennend onderzoek
Auteurs:
Cees Doets, Wil van Esch, Jan Houtepen, Karel Visser & Janneke de Sousa
Publicatiedatum:
Thema:
Instroom-doorstroom-uitstroom
APA-referentie:
Doets, C., Van Esch, W., Houtepen, J., Visser, K., & De Sousa, J. (2008). Palet van de non-formele educatie in Nederland. 's-Hertogenbosch: ECBO.
Korte samenvatting:
Bij ‘leren’ denken we meestal aan scholen met docenten en leerlingen. Vergeten wordt dat er ook heel veel leren plaatsvindt buiten de school. Leren buiten de schoolmuren met de bedoeling om gericht iets op te steken, noemen we non-formele educatie. Bijvoorbeeld op het werk, maar ook via de volksuniversiteit, de bibliotheken, in wijk- en buurtcentra en op vele andere plaatsen. Over leren op het werk is al een en ander bekend, over leren buiten het werk veel minder. In deze publicatie wordt een overzicht gegeven van organisaties die zich met non-formele educatie buiten het werk bezig houden, de doelen die ze nastreven, de activiteiten, de functie die ze vervullen. Ook wordt een schatting gemaakt van de omvang ervan.
Download de onderzoekspublicatieVoor meer informatie neem contact op
Ronald Ferket Msc.
Ronald Ferket Msc.
Ronald’s werk richt zich op het ontwikkelen van data gestuurde oplossing. Zijn passie voor data vertaalt zich in onuitputtelijke enthousiasme en creatieve invalshoeken. In zijn projecten slaagt hij erin om gecombineerde databronnen te vertalen naar gebruikstoepassing zoals dashboards en innovatieve voorspelmodellen.
Drs. Jose Hermanussen
Drs. Jose Hermanussen
Jose Hermanussen heeft ruim 18 jaar ervaring in het beleids- en praktijkgericht onderwijsonderzoek. Haar methodologische expertise is breed en omvat zowel de uitvoering van casestudies en surveyonderzoek als proces-, effect- en verklarende evaluaties. Inhoudelijk is ze gespecialiseerd in vraagstukken op het vlak van organisatie, beleid en bestuur van mbo-instellingen in relatie tot versterking van onderwijskwaliteit, docentprofessionalisering en regionale samenwerking. Zij heeft specifieke ervaring met onderzoek naar de doorwerking of impact van interventies.
Publicatie overzichtDr. Karien Coppens
Dr. Karien Coppens
Karien heeft veel ervaring met vraagstukken en onderzoeken op het snijvlak van beleid, praktijk en onderzoek. Naast proceservaring, heeft ze expertise opgebouwd rondom thema’s als inclusief onderwijs, (onderwijs)loopbanen, ondersteuning van een leven lang ontwikkelen en het gebruik van data. Ze is een onderzoeker die graag verbindt en organiseert.
Publicatie overzicht