Monitor TechnoTalent
Een voorbeeld van praktijkgestuurd monitoren
Auteurs:
Ria Groenenberg & Jose Hermanussen
Publicatiedatum:
Thema:
Instroom-doorstroom-uitstroom
APA-referentie:
Groenenberg, R., & Hermanussen, J., m.m.v. Telle, H., Van Hooff, B., Kleuskens, R., Van den Berg, J., Brakels, J., & Hommen, E. (2008). Monitor TechnoTalent: Een voorbeeld van praktijkgestuurd monitoren. 's-Hertogenbosch: Centrum voor Innovatie van Beroepsopleidingen i.s.m. Technotalent Groep.
Korte samenvatting:
Innovatie van het beroepsonderwijs is gebaat met een ketenaanpak, waarin scholen voor v(m)bo, mbo en hbo in samenwerking met het regionale bedrijfsleven samen werken aan eigentijds en attractief beroepsonderwijs. De TechnoTalent Groep, een samenwerkingsverband van scholen en bedrijven in de regio Haaglanden, brengt sinds 2004 deze ambitie in praktijk. Inzet is om samen tot een verrijkte doorlopende leerweg en leeromgeving te komen via het opleidingsconcept TechnoTalent. In deze uitgave wordt ingegaan op de TechnoTalent-aanpak in de lijn havo en vwo- hoger onderwijs. In de Monitor TechnoTalent hebben leerlingen, docenten en schoolleidingen van betrokken scholen zich uitgesproken over de inzet van de drie pijlers of instrumenten van het concept TechnoTalent om jongeren te stimuleren bewust te kiezen voor een bèta-techniek- of technologische vervolgopleiding. Onderzocht is hoe deze doelgroepen het belang van aansprekende leermiddelen, studentmentoring en bedrijvenactiviteiten waarderen, hoe de school de vereiste voorwaarden creëert voor een bewuste keuze en hoe de scholen de ondersteuning daarbij vanuit de TechnoTalent Groep waarderen.
Download de onderzoekspublicatieVoor meer informatie neem contact op
Ronald Ferket Msc.
Ronald Ferket Msc.
Ronald’s werk richt zich op het ontwikkelen van data gestuurde oplossing. Zijn passie voor data vertaalt zich in onuitputtelijke enthousiasme en creatieve invalshoeken. In zijn projecten slaagt hij erin om gecombineerde databronnen te vertalen naar gebruikstoepassing zoals dashboards en innovatieve voorspelmodellen.
Drs. Jose Hermanussen
Drs. Jose Hermanussen
Jose Hermanussen heeft ruim 18 jaar ervaring in het beleids- en praktijkgericht onderwijsonderzoek. Haar methodologische expertise is breed en omvat zowel de uitvoering van casestudies en surveyonderzoek als proces-, effect- en verklarende evaluaties. Inhoudelijk is ze gespecialiseerd in vraagstukken op het vlak van organisatie, beleid en bestuur van mbo-instellingen in relatie tot versterking van onderwijskwaliteit, docentprofessionalisering en regionale samenwerking. Zij heeft specifieke ervaring met onderzoek naar de doorwerking of impact van interventies.
Publicatie overzichtDr. Karien Coppens
Dr. Karien Coppens
Karien heeft veel ervaring met vraagstukken en onderzoeken op het snijvlak van beleid, praktijk en onderzoek. Naast proceservaring, heeft ze expertise opgebouwd rondom thema’s als inclusief onderwijs, (onderwijs)loopbanen, ondersteuning van een leven lang ontwikkelen en het gebruik van data. Ze is een onderzoeker die graag verbindt en organiseert.
Publicatie overzicht