Leven lang leren voor vitaliteit
Auteurs:
Loek Nieuwenhuis, Patricia Gielen & Derk-Jan Nijman
Publicatiedatum:
Thema:
Arbeidsmarkt - Onderwijs
APA-referentie:
Nieuwenhuis, L., Gielen, P., & Nijman, D.-J. (2008). Leven lang leren voor vitaliteit: Een voorstudie ten behoeve van ont wikkeling en onderzoek. 's-Hertogenbosch: CINOP.
Korte samenvatting:
Een voorstudie ten behoeve van ontwikkeling en onderzoek. ‘Leven lang leren voor vitaliteit’ is een voorstudie, bedoeld voor de verdere ontwikkeling van en onderzoek naar een leven lang leren. Een complex terrein waar veel verschillende beelden over bestaan. Welke thema’s zijn van belang voor de toekomst en welke concepten kunnen een leven lang leren verder helpen? In dit rapport staat het leren gekoppeld aan innovatie van en in arbeidsorganisaties centraal. Economische innovatie vraagt om vitaliserend leren; in het denken van de auteurs is dit een sleutelbegrip. Vanuit een conceptuele analyse stellen zij dat vitaliserend leren plaatsvindt binnen een context van grote onzekerheid, waardoor deze vorm van leren nauwelijks te programmeren en te sturen is. Daardoor is vitaliserend leren lastig in te passen in de formele kaders van het reguliere onderwijsbestel. Het stimuleren van vitaliserend leren begint op organisatieniveau: de kwaliteit van de arbeid en leercultuur zijn daarvoor essentieel.
Aan de hand van casestudies bij vier innovatieve arbeidsorganisaties wordt beschreven hoe bedrijven leervragen articuleren, variërend van traditionele scholing tot het ondersteunen van innovatieve proceduressen met leergerichte activiteiten. Deze voorstudie, in 2006-2007 uitgevoerd door medewerkers van het IVA, heeft sterk bijgedragen aan de ontwikkeling van een programmalijn Leven Lang Leren die inmiddels is opgenomen in het onderzoeksprogramma 2008 van ECBO.
Download de onderzoekspublicatieVoor meer informatie neem contact op
Drs. Karel Kans
Drs. Karel Kans
Karel Kans is een ervaren onderzoeker en specialist in de aansluiting tussen arbeidsmarkt en beroepsonderwijs. Karel laat feiten spreken boven belangen. Dat doet hij in evaluatieonderzoek, maar ook als hij met diverse belangengroepen werkt aan een gezamenlijke visie op een goede aansluiting tussen opleidingen en de behoefte van de arbeidsmarkt.
Publicatie overzichtIr. Hester Smulders
Ir. Hester Smulders
Hester is senior onderzoeker bij ECBO. Zij richt zich op de samenwerking tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven. Hoe samenwerking wordt vormgegeven en hoe onderwijs aansluit op ontwikkelingen in het werkveld. Zij vindt het van belang dat kennis die voorhanden is wordt benut en wordt gedeeld.
Dr. Sandra Wagemakers
Dr. Sandra Wagemakers
Sandra heeft als gepromoveerd onderzoeker sterk ontwikkelde kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksvaardigheden. Met haar enthousiasme en analytische blik heeft ze oog voor de directe toepasbaarheid van informatie. Sandra gelooft in de kracht van onderzoek en de doorwerking daarvan in de praktijk. Door haar bijdrage in onderzoek en kennisbenutting, weet ze concrete en inspirerende ideeën ten behoeve van betere kennisdeling toe te passen in andere situaties. Door kennisgedreven te werken, kunnen we onderwijs beter vormgeven. Als onderzoeker heeft Sandra ervaring met thema’s als kennisbenutting, onderzoekende houding en onderwijsinnovaties met ICT.
Publicatie overzicht