Leren werken, werkend leren in de TechniekFabriek

Een leerlingperspectief

Auteurs:

José van den Berg, Loes de Jong, Aimée Hoeve, Ilya Zitter & Erica Aalsma

Publicatiedatum:


Thema:

Arbeidsmarkt - Onderwijs

APA-referentie:

Van den Berg, J., De Jong, L., Hoeve, A., Zitter, I., & Aalsma, E. (2016). Leren werken, werkend leren in de TechniekFabriek. Een leerlingperspectief. 's-Hertogenbosch: Expertisecentrum Beroepsonderwijs.

Korte samenvatting:

Een klassiek probleem van beroepsopleidingen is de kloof tussen het schoolse leren en het leren op de werkplek. In deze publicatie beschrijven de auteurs een mooi voorbeeld van hoe het ook anders kan: de TechniekFabriek, een samenwerkingsverband van NedTrain met ROC van Twente en ROC van Amsterdam om instromende juniormonteurs op te leiden. De TechniekFabriek ontwikkelt zich in de richting van een ‘hybride leeromgeving’, gericht op het verbinden van leren in een schoolse setting en leren in een praktijksetting. In dit leerlingenonderzoek geven de auteurs inzicht in factoren die van invloed zijn op de leertevredenheid en leeruitkomsten bij leerlingen van de TechniekFabriek. Hiermee kan het professionaliseringsprocedures van opleiders in een hybride leeromgeving worden doorgezet en kan het ontwerp van hybride leeromgevingen worden verrijkt vanuit leerlingperspectief. Het onderzoek laat zien dat het leren werken werkend leren, een positieve invloed heeft op de leertevredenheid en leeruitkomsten van de leerlingen. Aan de hand van de resultaten, krijgen we een indruk waar een opleidingsconcept aan moet voldoen om leerlingen te motiveren en vertrouwen te geven, en leerlingen toe te rusten voor de beroepspraktijk en een startpositie op de arbeidsmarkt te geven.

Download de onderzoekspublicatie

Voor meer informatie neem contact op