Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Ontwikkelingen en onderzoeksresultaten in het beroepsonderwijs in kaart

Auteurs:

Linda Medendorp, Andrea Klaeijsen, José van den Berg, Patricia Brouwer

Publicatiedatum:


Thema:

Docenten / opleiders

APA-referentie:

Medendorp, L., Klaeijsen, A., Van den Berg, J., & Brouwer, P. (2018). Kwaliteit en kwantiteit van docenten: Uitdagingen in de opleidingsstructuur en arbeidsstructuur van het mbo. 's-Hertogenbosch: Expertisecentrum Beroepsonderwijs i.s.m. CINOP.

Korte samenvatting:

Het paper ‘Kwaliteit en kwantiteit van docenten’ brengt een aantal actuele ontwikkelingen en onderzoeksresultaten in het beroepsonderwijs in kaart. Zowel vanuit het perspectief van docenten, instructeurs en praktijkopleiders, als vanuit het perspectief van beginnende docenten, masteropgeleide en gepromoveerde docenten. Al deze onderwijsprofessionals en de studenten die zij opleiden verdienen een aantrekkelijk beroepsperspectief en een goede voorbereiding daarop. Een aantal factoren draagt daaraan bij:

  • het stimuleren van kwalitatief en kwantitatief goed instroom in het beroep.
  • Inspelen op de diversiteit aan instroom (kenmerkend voor het mbo)
  • bevorderen van de kwaliteit van de samenwerking tussen lerarenopleidingen en onderwijsveld;
  • creëren van motiverende carrièrepaden;
  • beter benutten van de kwaliteiten van (master)opgeleide onderwijsprofessionals;
  • zorgen voor goede begeleiding van startende onderwijsprofessionals.

In dit paper laten we ook zien dat er op al deze terreinen al veel gebeurt.

Download de onderzoekspublicatie

Voor meer informatie neem contact op