Kennisgemeenschappen

Verkenning van werkzame principes

Auteurs:

Louise van de Venne, Marja van den Dungen & Ria Groenenberg

Publicatiedatum:


Thema:

Onderwijsorganisatie

APA-referentie:

Van de Venne, L., Van den Dungen, M., & Groenenberg, R. (2008). Kennisgemeenschappen. Verkenning werkzame principes. 's-Hertogenbosch: CINOP.

Korte samenvatting:

KennisĀ­gemeenschappen zijn een opkomend fenomeen in het beroepsonderwijs. Bij een adequate samenstelling en sturing kunnen ze een functie vervullen in praktijkgestuurde kennisontwikkeling. Deze publicatie bevat een literatuurstudie naar het fenomeen en een praktijkverkenning onder vijf kennisgemeenschappen, die elk een verschillend kennisdomein bestrijken. De centrale vraag was: wat zijn de werkzame principes om van kennisdeling te komen tot kennisproductie en kennisverspreiding? Het resultaat is meer inzicht in het waarom, hoe en opbrengsten van kennisgemeenschappen en een set van werkzame principes.

Download de onderzoekspublicatie

Voor meer informatie neem contact op