Het glas vult zich
Kennis over vormgeving en effecten van competentiegericht beroepsonderwijs; verslag van een review
Auteurs:
Niek van den Berg & Elly de Bruijn
Publicatiedatum:
Thema:
Onderwijsorganisatie
APA-referentie:
Van den Berg, N., & De Bruijn, E. (2009). Het glas vult zich. Kennis over vormgeving en effecten van competentiegericht beroepsonderwijs; verslag van een review. ’s-Hertogenbosch/Amsterdam: ECBO.
Korte samenvatting:
Sinds enkele jaren werkt het beroepsonderwijs aan de ontwikkeling en invoering van competentiegericht onderwijs (cgo). Er is grote behoefte aan kennis om het debat hierover gefundeerd te kunnen voeren. De kenniskring lectoren en hoogleraren beroepsonderwijs kreeg vanuit het mbo het verzoek op een rijtje te zetten wat wel en niet bekend is over cgo in het beroepsonderwijs (vmbo, mbo en hbo). Op hetzelfde moment maakte de kenniskring zelf de analyse dat pogingen om het primaire procedures in het beroepsonderwijs te verbeteren, om gedegen kwaliteitszorg en begeleidend onderzoek vragen. Het onderwijs legt echter over het algemeen maar weinig vast wat de ervaringen met en resultaten van vernieuwingen zijn. Ook maakt het onderwijs weinig gebruik van kennis uit de onderwijspraktijk en uit onderzoek. De kenniskring ging dan ook in op de vraag naar een systematisch overzicht van de beschikbare kennis over competentiegericht beroepsonderwijs. Het gaat daarbij zowel om kennis uit wetenschappelijk onderzoek als om praktijkkennis die onderwijsinstellingen zelf vastleggen. De review werd uitgevoerd door Niek van den Berg (lector beroepsonderwijs ROC Zadkine) en Elly de Bruijn (lector beroepsonderwijs Hogeschool Utrecht en hoogleraar beroepsonderwijs Universiteit Utrecht).
Download de onderzoekspublicatieVoor meer informatie neem contact op
Drs. Jose Hermanussen
Drs. Jose Hermanussen
Jose Hermanussen heeft ruim 18 jaar ervaring in het beleids- en praktijkgericht onderwijsonderzoek. Haar methodologische expertise is breed en omvat zowel de uitvoering van casestudies en surveyonderzoek als proces-, effect- en verklarende evaluaties. Inhoudelijk is ze gespecialiseerd in vraagstukken op het vlak van organisatie, beleid en bestuur van mbo-instellingen in relatie tot versterking van onderwijskwaliteit, docentprofessionalisering en regionale samenwerking. Zij heeft specifieke ervaring met onderzoek naar de doorwerking of impact van interventies.
Publicatie overzicht