Governance in het mbo tijdens en na corona

Auteurs:

Marc Vermeulen, Jose Hermanussen & Morris Oosterling, m.m.v. Margriet van der Sluis & Theo Camps

Publicatiedatum:


Thema:

Onderwijsorganisatie

APA-referentie:

Vermeulen, M., Hermanussen, J., & Oosterling, M., m.m.v. Van der Sluis, M., & Camps, T. (2020). Governance in het mbo tijdens en na corona. Schoolmanagement • juni 2020 • nummer 3, Sdu.

Korte samenvatting:

Nooit eerder moest het Nederlandse beroepsonderwijs in zo’n korte tijd zo’n radicale ingreep doen als onder druk van de COVID-19-crisis: de schoolgebouwen werden gesloten, leerkrachten gingen vanuit huis aan het werk, overschakelen naar afstandsonderwijs. Het is bewonderenswaardig in welk tempo de mbo-instellingen wisten om te schakelen. Dit dankzij de inspanningen van docenten, IT-beheerders, teamleiders, kortom zo’n beetje iedereen die in de sector werkt. En dat alles met besturing die respect afdwingt: snel, doortastend en onconventioneel.

Verkenning uitdagingen en kwesties in het mbo
Er zijn inmiddels voorzichtige signalen dat we de eerste fase van deze crisis achter ons (kunnen) laten. Daarbij overheerst een gevoel dat deze crisis zo ingrijpend is dat we niet meer terugkeren naar de tijden van voor corona. Ook het mbo zal lessen moeten trekken uit de huidige coronacrisis. TIAS en ECBO schreven een artikel ter verkenning van de uitdagingen en kwesties die hierin van belang zijn.

Symposiumreeks Governance in het mbo in coronatijd
Naar aanleiding van dit artikel organiseren ECBO en TIAS een online symposiumreeks over Governance in het mbo in coronatijd. In deze reeks delen mbo-bestuurders, toezichthouders en strategische staf hun grootste, actuele kopzorgen en discussiëren zij over de kernopgaven voor de toekomst.

Andere publicaties uit de symposiumreeks 

Lees hier meer over het ontstaan van de symposiumreeks en de thema’s van eerdere bijeenkomsten.

Download de onderzoekspublicatie

Meer lezen over dit thema?

Whitepaper | Impuls aan kennisgedreven onderwijsontwikkeling in het mbo: de treinmetafoor als kijk- en ontwikkelkader

ECBO ondersteunt zelfevaluatie convenanten vermindering lerarentekort po in G5