Evaluatie subsidieregeling laagtaalvaardige werknemers

Evaluatie subsidieregeling laagtaalvaardige werknemers

Auteurs:

Annemarie Groot, Karien Coppens & Koen Vinckx

Publicatiedatum:


Thema:

Basisvaardigheden

APA-referentie:

Groot, A., Coppens, K., & Vinck, K. (2019). Evaluatie subsidieregeling laagtaalvaardige werknemers. ’s-Hertogenbosch: ECBO

Korte samenvatting:

Om in deze tijd goed je werk te kunnen doen, is het belangrijk dat je op basisniveau kunt rekenen, Nederlands beheerst en kunt omgaan met digitale technologieën. Deze basisvaardigheden zijn voor vrijwel iedere werknemer belangrijk om optimaal te kunnen functioneren. Niet iedereen lukt dat goed. Maar liefst 2,5 miljoen Nederlanders hebben moeite met taal, rekenen en/of digitale vaardigheden. De meesten hiervan hebben een baan.

In opdracht van de ministeries die betrokken zijn bij het programma Tel mee met Taal (VWS, SZW, OCW, BKZ) voerde ECBO een evaluatie uit naar de subsidieregeling voor laagtaalvaardige werknemers. Het onderzoek biedt aanknopingspunten voor de vormgeving van de nieuwe subsidieregeling in de vervolgaanpak van het programma Tel mee met Taal om werkgevers te stimuleren duurzaam te investeren in vaardigheden van werknemers.

Naast een uitgebreide onderzoeksrapportage, leverde het project drie producten op:

  • Infographic: Werkgevers kunnen een subsidie aanvragen om laagtaalvaardige werknemers te scholen. De infographic laat zien wat de opbrengsten voor werkgevers zijn van een gesubsidieerd taaltraject.
  • Werkgeversreis: wat brengt deelnemen aan de subsidieregeling met zich mee voor werkgevers? Welke stappen zijn voor zo’n subsidietraject belangrijk?
  • Menukaart: hierin staan de verschillende ‘ingrediënten’ op een rijtje, die voor, tijdens of na het subsidietraject een rol spelen, en waar de subsidieregeling aangepast of verbeterd kan worden.
Download de onderzoekspublicatie

Neem contact op voor meer informatie