Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag

Auteurs:

Rozemarijn van Toly, Annemarie Groot, Andrea Klaeijsen & Patricia Brouwer

Publicatiedatum:


Thema:

Docenten / opleiders

APA-referentie:

Van Toly, R., Groot, A., Klaeijsen, A., & Brouwer, P. (2015). Ervaren werkdruk in het mbo. Onderzoeksverslag. ’s-Hertogenbosch: Expertisecentrum Beroepsonderwijs.

Korte samenvatting:

Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

In dit verkennende onderzoek richtten de onderzoekers zich op het mbo. Ze zochten uit in hoeverre mbo-docenten in 2016 worstelden met werkdruk en brachten in kaart welke taken mbo-docenten als belastend ervaren. Alle uitspraken in dit rapport hebben betrekking op 973 mbo-docenten die de vragenlijst hebben ingevuld.

Ervaren werkdruk

De eerste onderzoeksvraag was in welke mate mbo-docenten werkdruk ervaren. Op basis van de verzamelde gegevens concluderen de onderzoekers dat de overgrote meerderheid van de respondenten die de vragenlijst hebben ingevuld veel tot zeer veel werkdruk ervaart. 74.3% van de respondenten geeft ervaren werkdruk een rapportcijfer van 8, 9 of 10.

Taartdiagram

Knelpunten

De tweede onderzoeksvraag ging over knelpunten, gevolgen en mogelijke oplossingsrichtingen waar het de ervaren werkdruk van mbo-docenten betreft. Belangrijke knelpunten voor werkdruk hebben te maken met tijd (tijdsindeling, taken buiten het primair proces en de hoeveelheid taken die in de tijd moet worden uitgevoerd) en met de schoolorganisatie (voorzieningen, materiaal en roostering) volgens de respondenten die de vragenlijst hebben ingevuld. De gevolgen van de ervaren werkdruk zijn volgens de respondenten niet alleen taakgerelateerd maar ook fysiek (slaapproblemen en burn-out verschijnselen) en spelen ook op persoonlijk vlak (frustratie en een scheve werk-privébalans). Mogelijke oplossingsrichtingen kunnen worden gezocht in persoonlijke bijdrages (eigen grenzen aangeven) maar ook in de schoolorganisatie (roostering en voorzieningen).

Het doel van dit verkennende onderzoek was om kwesties rondom werkdruk in het mbo te agenderen. Hiermee willen de onderzoekers bijdragen aan de discussie rondom werkdruk en de rol van praktijkgericht onderzoek in het signaleren van relevante kwesties. Vervolgonderzoek kan dit belangrijke vraagstuk verder uitdiepen en in kaart brengen. Te denken valt aan ervaren werkdruk in relatie tot wetgeving en nieuwe regels, bijvoorbeeld voortgevloeid uit Focus op Vakmanschap. Of bekijk het visuele onderzoeksverslag.

Bekijk hier de reactie van Stichting Onderwijsarbeidsmarktfonds mbo (SOM) op dit onderzoek.

Download de onderzoekspublicatie