Duurzaam vernieuwen

Stand van zaken van de integraal herontwerp bij ROC de Leijgraaf

Auteurs:

Maaike van Kessel & Aad Oosterhof

Publicatiedatum:


Thema:

Onderwijsorganisatie

APA-referentie:

Van Kessel, M., & Oosterhof, A. (2012). Duurzaam vernieuwen. Stand van zaken van de integraal herontwerp bij ROC de Leijgraaf. Utrecht/'s-Hertogenbosch: Expertisecentrum Beroepsonderwijs i.s.m. ROC de Leijgraaf en Kessel & Oosterhof.

Korte samenvatting:

In 2004 startte ROC de Leijgraaf een vernieuwingstraject onder de noemer integraal herontwerp. Het Horizononderzoek volgt dit innovatieprocedures van het schooljaar 2008/9 tot en met 2012/13. Het artikel Duurzaam vernieuwen geeft een tussenstand van waar De Leijgraaf nu staat. In het artikel meten de auteurs de tussenstand van het vernieuwingstraject van De Leijgraaf af aan inzichten die zijn opgaan in de review Leren over innoveren van Sietske Waslander. Centrale vraag: hoe werkt duurzame vernieuwing van onderwijs en organisatie?

Achtergrond

ROC de Leijgraaf heeft de ambitie om zich te transformeren tot een kennisonderneming. In 2004 is een herontwerp in gang gezet, dat steunt op vijf samenhangende pijlers:

  • Beroepsgerichte didactiek pedagogiek,
  • Begeleiding van deelnemers,
  • Flexibiliseren,
  • Werken in teams
  • Regionale inbedding.

Horizononderzoek

In het Horizononderzoek laat De Leijgraaf dit ingrijpende vernieuwingsprocedures onderzoeken door prof. dr. Sietske Waslander (TiasNimbas Business School) en drs. Maaike van Kessel (Van Kessel Oosterhof). Het Horizononderzoek is, na een voorbereidingsperiode, in het voorjaar van 2009 gestart met onderzoeksactiviteiten en loopt tot eind 2013. Dit onderzoek is een gezamenlijk initiatief van ECBO en ROC de Leijgraaf.

Praktijk van verandering

De hoofdvraag in het Horizononderzoek is in welke mate de beoogde doelen van het transformatieprocedures bij De Leijgraaf worden gerealiseerd. Het gaat hierbij om effecten voor deelnemers, medewerkers en het ROC als geheel. Als aanvulling op deze beschrijving beoogt het onderzoek kennis te ontwikkelen over het hóe en waaróm van het realiseren, dan wel uitblijven, van de beoogde veranderingen.

Download de onderzoekspublicatie

Voor meer informatie neem contact op