Docent in mbo niveau 1 of 2, een vak apart

Onderzoek naar drijfveren, vakmanschap en ondersteuning vanuit de organisatie

Auteurs:

Ria Groenenberg & Jose Hermanussen

Publicatiedatum:


Thema:

Docenten / opleiders

APA-referentie:

Groenenberg, R., & Hermanussen, J. (2012). Docent in mbo niveau 1 of 2, een vak apart. Utrecht/'s-Hertogenbosch: Expertisecentrum Beroepsonderwijs.

Korte samenvatting:

Deelnemers in mbo niveau 1 en 2 hebben vaak relatief veel aandacht en begeleiding nodig. Wat vraagt dat van de docenten op deze niveaus? Over welke kwaliteiten en vaardigheden moeten zij beschikken om met deze doelgroepen te werken? Het docentschap in mbo niveau 1 of 2 is nog redelijk onderbelicht in onderzoek naar het beroepsonderwijs. Onderzoek dat er is, gaat vaak over docenten in beide niveaus, terwijl de deelnemersgroepen zeer verschillen qua grootte, samenstelling en type deelnemers. Reden voor ECBO om onderzoek te doen naar de drijfveren, het vakmanschap en de ondersteuning vanuit de organisatie van docenten in mbo niveau 1 of 2 (bol).

Vak apart

Een van de conclusies die de onderzoekers trekken, is dat docent in mbo niveau 1 of 2 echt een vak apart is. Oftewel: een vak dat naast een brede waaier aan pedagogisch-didactische vaardigheden bijzondere persoonlijke kwaliteiten en sociale vaardigheden vraagt en niet zonder meer past bij iedere docent in het mbo. In lerarenopleidingen en in het hrm-beleid van de mbo-instellingen kan meer aandacht worden besteed aan de ontwikkeling van deze docentengroepen, zodat ze hun vak zo goed mogelijk kunnen uitoefenen.

Aanbevelingen

De publicatie Docent in mbo niveau 1 of 2, een vak apart bevat een aantal reflecties op verschillende componenten van goed docentschap in die niveaus: de interpersoonlijke, pedagogische, vakinhoudelijke/didactische en organisatorische competenties. Ook doen de onderzoekers enkele aanbevelingen voor beleid op sectoraal en instellingenniveau.

Download de onderzoekspublicatie

Voor meer informatie neem contact op