Competentiegericht onderwijs en de rol van HRM

Praktijkvragen van roc's bij de veranderende rol van HRM in het mbo.

Auteurs:

Aad Oosterhof & Frank Streefland

Publicatiedatum:


Thema:

Onderwijsorganisatie

APA-referentie:

Oosterhof, A., & Streefland, F. (2011). Competentiegericht onderwijs en de rol van HRM. Utrecht/'s-Hertogenbosch: ECBO.

Korte samenvatting:

In opdracht van ECBO deden Aad Oosterhof (Van Kessel Oosterhof) en Frank Streefland (Streefland Advies) onderzoek naar ‘Competentiegericht onderwijs en de rol van HRM: beeld van veranderingen’. Centrale vraag: welke praktijkvragen hebben roc’s als het gaat om de veranderende rol van HRM in het mbo? Denkmodellen kun je op verschillende manieren expliciet maken. Een krachtige manier is denkmodellen daadwerkelijk visualiseren in beelden. De onderzoekers hebben de resultaten daarom weergegeven in een zogenoemde beeldenplaat of ?praatplaat?. Deze praatplaat vormt een weergave van de impliciete denkmodellen die onderwijsinstellingen in het mbo-veld hanteren over de samenhang tussen de visie op cgo, de daarbij behorende mate van organisatieverandering en de rol van HRM. Het expliciet maken van deze denkmodellen kan het mbo-veld helpen gerichter na te denken over de veranderende rol van HRM. De praatplaat en een uitgebreide beschrijving hoe deze is tot stand gekomen is, zijn opgenomen in de rapportage.

Download de onderzoekspublicatie