Bildung op het mbo: een filosofisch pedagogisch en didactisch vraagstuk

Auteurs:

Fabian Vlastuin en Pieter Baay

Publicatiedatum:


Thema:

Arbeidsmarkt - Onderwijs

APA-referentie:

Baay, P. & Vlastuin, F (2019). Bildung op het mbo: een filosofisch pedagogisch en didactisch vraagstuk. 's-Hertogenbosch: Expertisecentrum Beroepsonderwijs.

Korte samenvatting:

Bildung is momenteel ‘hot’ in het onderwijs, stelt filosoof Joep Dohmen (2016). Waarom is het een interessant thema in deze tijd? Wat kunnen we ons erbij voorstellen? En welke vormen zijn passend voor het (middelbaar) beroepsonderwijs? Dergelijke vragen staan centraal in deze publicatie, waarvoor literatuur, docenten en studenten zijn geraadpleegd.

Voor dit onderzoek zijn docenten en studenten van ROC Friese Poort geïnterviewd, waardoor de
bevindingen sterk gericht zijn op de onderwijspraktijk. In deze publicatie worden uitkomsten van
theorie afgewisseld met uitkomsten uit de onderwijspraktijk.

Download de onderzoekspublicatie

Neem voor meer informatie contact op

Gerelateerde artikelen

Campagne #NOBULLSHIT voor burgerschapsonderwijs

Inventarisatie: Aandacht voor mensenrechten in het mbo

Werken met data door opleidingsteams in het mbo: meerwaarde en condities