Bevorderen van disseminatie van innovaties in het beroepsonderwijs

Een review op basis van theorieën en modellen over organisatieontwikkeling

Auteurs:

Regina Mulder

Publicatiedatum:


Thema:

Onderwijsorganisatie

APA-referentie:

Mulder, R. (2011). Verspreiding van innovaties stimuleren. Utrecht/'s-Hertogenbosch: ECBO.

Korte samenvatting:

Disseminatie betekent letterlijk uitzaaiing of uitbreiding. Handig en noodzakelijk soms. Zeker in het geval van innovaties, waarvan door een proces van disseminatie ook anderen gebruik kunnen maken. In het beroepsonderwijs gebeurt dat volgens Regina Mulder nog te weinig.

Innovatieontwikkeling in de praktijk van het Nederlandse middelbare beroepsonderwijs kreeg een sterke financiële impuls met de BVE-2000 regeling. Deze regeling zette veel docenten en andere actoren in de scholen aan tot het nadenken over en het daadwerkelijk ontwikkelen van innovaties. Daarna volgden vele andere regelingen en impulsen. Dit heeft tot een grote hoeveelheid innovaties in het beroepsonderwijs geleid.

Gemiste kans
Systematische evaluaties van deze innovaties zijn – wegens gebrek aan financiële middelen – niet of nauwelijks uitgevoerd. Ook worden de ontwikkelde innovaties en de ervaringen van de mensen die die innovaties hebben ontwikkeld en toegepast, zelden gebruikt bij andere opleidingen binnen dezelfde school of binnen een andere onderwijsinstelling. Vanuit economisch perspectief is dat een gemiste kans, aldus Regina Mulder.

Twee opdrachten
Om de vraag ‘Hoe kunnen disseminaties van innovaties in het beroepsonderwijs gestimuleerd worden?’ te beantwoorden, bekeek Mulder verschillende theorieën en modellen. Ook sprak ze met experts uit het beroepsonderwijs. Op basis hiervan geeft Regina Mulder organisaties in het beroepsonderwijs twee grote opdrachten mee:

  1. Ontwikkel een profiel van de innovatie die in de organisatie tot stand komt. Wat zijn de kenmerken, de doelen, de normen en de waarden van de organisatie? Welke cultuurvormen zijn er? Hoe worden kennisverspreiding en kennisontwikkeling in de organisatie georganiseerd, gestimuleerd en gefaciliteerd? Leren groepen en netwerken in de organisatie?
  2. Analyseer de innovatie die gedissemineerd moet worden. Gaat het om het verspreiden van een innovatie, of om een deel daarvan? Wat is het doel van disseminatie en hoe kun je bepalen of dat doel bereikt is? Welke problemen worden hiermee precies opgelost?

Prof. dr. Regina H. Mulder werkt bij de Universität Regensburg en houdt zich bezig met beroepsonderwijs en bedrijfsopleidingen. ECBO publiceerde een overzichtsstudie van Regina Mulder over het bevorderen van disseminatie van innovaties in het beroepsonderwijs.

Download de onderzoekspublicatie

Neem contact op voor meer informatie