Tweede enquête impact coronacrisis beroepsonderwijs | Deel opnieuw je ervaringen

02 februari 2021
Deel als mbo-docent en -student opnieuw je ervaringen over de impact van de coronacrisis en social distancing op het beroepsonderwijs. Zijn jullie ervaringen in de huidige lockdown anders dan in de eerste lockdown van vorig jaar? En hoe gaat het nu met jullie? Laat het ons weten! De uitkomsten van deze enquête vergelijken we met de eerste. Zo kunnen we met jouw hulp in kaart brengen op welke vlakken verbetering nodig is. Invullen van de tweede enquête kan t/m 28 februari. Wil je de vragenlijst zelf uitzetten in je eigen mbo-instelling en de resultaten met ons delen? Neem dan contact op met de contactpersonen onderaan deze pagina.
- Ben je mbo-student? Vul hier de enquête in.
- Ben je mbo-docent? Vul dan deze enquête in.
Eerste enquête impact corona op mbo-student
In het voorjaar van 2020 zetten wij een enquête uit om de impact van de coronacrisis op de mbo-student te meten. Bijna 300 mbo-studenten en 200-docenten deelden in de vragenlijst hun ervaringen over leerachterstanden, zorgen over arbeidsmarktperspectief en de ervaringen met afstandsleren. Hartelijk dank voor de vele reacties!
Belangrijkste resultaten eerste meting
De meeste studenten leerden minder en hebben vaker behoefte aan ondersteuning bij het switchen naar een ander beroep. Van de docenten was 62% positief over de online onderwijsmogelijkheden; zij willen deze blijven inzetten. De resultaten deelden we in een artikel, een infographic en een webinar.
Dit onderzoek is een initiatief van OU en Aeres groep (prof. dr. Frank de Jong) en ECBO (dr. ir. Thomas Lans en dr. Sanne van Herpen).
Neem contact op voor meer informatie met
Dr. lr. Thomas Lans
Dr. lr. Thomas Lans
Thomas levert als senior onderzoeker bij ECBO een bijdrage aan responsief onderwijs met een focus op 21ste-eeuwse vaardigheden en ondernemende gedrag. Door een mix van ervaring, analytisch vermogen, en oplossingsgerichtheid slaat hij snel bruggen tussen wetenschap, onderwijs en bedrijfsleven.
Dr. Sanne van Herpen
Dr. Sanne van Herpen
Sanne (Ph.D.) is managing onderwijskundig onderzoeker met ervaring in wetenschappelijk, beleids- en contractonderzoek op het gebied van toegankelijk (hoger) onderwijs. Vanuit gedegen onderzoek streeft zij naar concrete verbeteringen in de onderwijspraktijk en in het onderwijsbeleid. Haar expertise ligt rondom transitiemomenten in de schoolloopbaan (instroom, doorstroom, uitval), leergedrag van studenten, en de kwaliteit van de leeromgeving en toetsing. Haar methodologische ervaring is breed en omvat onder andere vragenlijstonderzoek, interview- en case studies, quasi-experimenteel onderzoek en literatuurstudies. Sanne is nieuwsgierig, analytisch, en een kritisch constructieve gesprekspartner om tot innovatieve oplossingen te komen.