Tien jaar na invoering rekeneisen in het mbo: waar staan we?

20 januari 2021
Tien jaar geleden introduceerde het ministerie van OCW landelijke rekeneisen, referentieniveaus voor het mbo. Reden was de maatschappelijke onvrede over het lage rekenniveau van mbo-studenten. Rekenonderwijs kwam weer op het rooster te staan. Er volgde een implementatiefase, waarin scholen deze vorm van onderwijs konden organiseren en het examen een pilot was. In Vaktijdschrift Profiel blikt ECBO-onderzoeker Annemarie Groot terug vanaf deze eerste fase tot nu.
Waar staan we nu? Nieuwe rekeneisen voor het mbo
De referentieniveaus bleken onvoldoende recht te doen aan de diversiteit van het mbo. Ervaren rekendocenten en wetenschappers uit het mbo formuleerden nieuwe rekeneisen. Het doel van de eisen is de organisatie van goed rekenonderwijs. Ze dienen als kader voor vormgeving van het onderwijs en voor examinering van rekenen in het mbo.
Bron: Vaktijdschrift Profiel, nummer 9, 2020
Neem voor meer informatie contact op met
Annemarie Groot, MA
Annemarie Groot, MA
Annemarie is als onderzoeker gespecialiseerd in basisvaardigheden. Zij werkt oplossingsgericht en is sterk in het verbinden van onderzoek aan de praktijk. Annemarie doet zowel kwalitatief onderzoek als kwantitatieve analyses. Ze heeft een achtergrond als docent en consultant en weet goed de vertaalslag te maken naar de betekenis voor het onderwijs.
Publicatie overzicht