Online tweedaagse ‘Teacher in the lead’: start verandering die bijdraagt aan beter onderwijs

Online tweedaagse Teachers in the lead

17 februari 2021

Op 4 en 5 februari kwamen ruim 20 mbo-docenten bij elkaar voor de alternatieve tweedaagse van de vierde editie van de leergang ‘Teacher in the lead’. Online, vanwege de huidige lockdown en bestaande uit twee inspiratiesessies. De tweedaagse had als doel om de docenten inzicht te geven in de eigen mogelijkheden om een verandering te starten die bijdraagt aan beter onderwijs voor de student. De docenten leerden hoe zij studenten ruimte geven om te spelen en fouten te maken. Daarnaast ondervonden zij dat verandering in het onderwijs niet start bij het management, maar bij zichzelf in interactie met collega’s om zich heen.

Het belang van spel

Op donderdagmiddag nam Rob Martens, hoogleraar aan de Open Universiteit, de teacher-leaders mee in onderzoek naar motivatie en het belang van spelen. Uit onderzoek blijkt: wie intrinsiek gemotiveerd is om iets te leren, leert op een dieper niveau. Deep level learning wordt dit ook wel genoemd. De ongedwongenheid van spel stimuleert die intrinsieke motivatie. Iemand die speelt, weet dat hij speelt en durft daarom ook fouten te maken. Hij verkent zonder straf of beloning wat wel en niet werkt. “Wat is er mooier dan een muur bouwen die instort, juist om te begrijpen hoe belangrijk een constructie is?”, noemt Rob Martens als voorbeeld. Voor de leergangdeelnemers stof tot nadenken: “Op mijn school willen we met beloningen gaan werken in plaats van straffen. Dit zet me aan het denken over wat wij hier mee willen bereiken en of op de goede weg zijn.”

Verandering start bij teacher leaders

Op de tweede dag schudde Mario Kieft, hoofddocent Organisatie en Gedrag aan de Open Universiteit, de teacher leaders wakker met een dialoog over verandering in onderwijsorganisaties. Kieft: ‘De grootste veranderingen ontstaan niet door toedoen van het management maar mensen zoals teacher-leaders die onder de oppervlakte met een verandering starten.’

Met hart voor de leerlingen

Een van de teacher-leaders legt de relatie naar zijn eigen rol in het klaslokaal: “Wij zijn daar allemaal managers. Ik zeg niet hoe het hoort, maar zoek in interactie met mijn studenten naar vernieuwing. Ik werk met heel mijn hart met de leerlingen en kijk nu hoe ik dit verhaal over verandering tot uiting kan brengen in mijn lessen.” Bij deze rake woorden sluiten veel de teacher-leaders zich aan en ronden ze vol nieuwe inzichten, inspiratie en energie deze tussen- tweedaagse af.

Uitstel, maar geen afstel

Deze alternatieve tweedaagse was geen vervanging voor de oorspronkelijke vierdaagse. Als de omstandigheden het toelaten, vindt die eind september alsnog op locatie plaats. Met inspirerende inhoudelijke sprekers, en natuurlijk: een diner pensant, waar teacher-leaders en stakeholders uit het mbo-veld met elkaar in gesprek gaan.

Heb je interesse in deelname aan de volgende editie? Vul dan het interesseformulier in.

Lees meer over het thema docenten en opleiders in het mbo:

Kansen voor beter benutten en behouden academische leraren in het po

Nieuwe masteropleiding voor mbo-docenten: Master of science Senior Docent / Ontwerpen mbo

Persbericht | Experiment rond diversiteit in mbo: een spannende ontmoeting

Nieuw onderzoek naar academisch opgeleide leerkrachten in het primair onderwijs

Landelijk onderzoek naar de ervaren meerwaarde van Samen Opleiden en Professionaliseren

Vragenlijst – Wat heb jij als docent nodig om je les formatief te evalueren?