Nieuwe prototypes voor ondernemerschap in het mbo

Ondernemerschapsonderwijs prototypes (1)

12 oktober 2020

Docenten, ontwikkelaars, ondernemers en beleidsmakers ontwikkelden in een hackathon vier prototypes voor de invulling van het mbo-ondernemerschapsonderwijs in de nieuwe 1,5 meter-economie. De hackathon was een initiatief van ECBO en het O2lab, om tot concrete aanpakken te komen die het ondernemerschapsonderwijs bij de herstart direct kan gebruiken.

In het voortraject en tijdens de hackathon lieten professionals op een platform ruim 100 ideeën achter voor het versterken van ondernemerschapsonderwijs in het mbo. Hieruit zijn vervolgens vier ideeën geselecteerd die door de deelnemers verder zijn uitgewerkt. Deze prototypes zijn niet nieuw voor de wereld, maar wel voor ondernemerschapsonderwijs.

Prototypes voor ondernemerschapsonderwijs

Twee prototypes bouwen voort op het belang van projectonderwijs met externe opdrachtgevers. Hoe zorg je er nu voor dat mbo-scholen en bedrijven online kunnen samenwerken? En hoe faciliteer, monitor en beloon je de virtuele samenwerking tussen studenten over mbo-instellingen heen?

Het derde prototype richt zich op het aanjagen van een cultuur in scholen waarin onzekerheid en fouten maken worden omarmt en niet worden vermeden. In een omgeving waarin de onzekerheid groot is, is het namelijk belangrijk om vanuit je eigen ‘resources’ beslissingen te maken: wie ben ik, wie ken ik en wat kan ik? Het vierde prototype verkent hoe de kopopleiding vakman/ ondernemer eruit ziet wanneer je volledig vertrekt vanuit dat uitgangspunt.

Ben je geïnspireerd en wil je meer lezen? Of wil je aan de slag met één van de 4 prototypes? Laat het ons weten via o2lab@rvo.nl. 

Neem voor meer informatie contact op met

Tara Schoemaker | ECBO

Tara Schoemaker Msc

Ecbo medewerkers kom snel terug voor de foto

Dr. lr. Thomas Lans