Nieuwe prototypes voor ondernemerschap in het mbo

Ondernemerschapsonderwijs prototypes (1)

12 oktober 2020

Docenten, ontwikkelaars, ondernemers en beleidsmakers ontwikkelden in een hackathon vier prototypes voor de invulling van het mbo-ondernemerschapsonderwijs in de nieuwe 1,5 meter-economie. De hackathon was een initiatief van ECBO en het O2lab, om tot concrete aanpakken te komen die het ondernemerschapsonderwijs bij de herstart direct kan gebruiken.

In het voortraject en tijdens de hackathon lieten professionals op een platform ruim 100 ideeën achter voor het versterken van ondernemerschapsonderwijs in het mbo. Hieruit zijn vervolgens vier ideeën geselecteerd die door de deelnemers verder zijn uitgewerkt. Deze prototypes zijn niet nieuw voor de wereld, maar wel voor ondernemerschapsonderwijs.

Blog | Mbo-ondernemerschapsonderwijs vanuit de Effectuation-benadering

ECBO-onderzoeker Thomas Lans schreef een blog over de hackathon. Naast een terugblik op de ingestuurde ideeën kijkt hij vanuit de wetenschappelijke theorie rondom Effectuation naar mbo-ondernemerschapsonderwijs: er is een andere manier van logica en beslissingen nemen nodig bij ondernemen in onzekerheid. Het mbo is echter niet ingesteld op deze onzekerheid, maar ingericht volgens vooraf vastgestelde leerdoelen. Het ROC van Twente werkt op dit moment een idee uit de hackathon verder uit, waarin deze onzekerheid wel is ingebouwd.

Prototypes voor ondernemerschapsonderwijs

Twee prototypes bouwen voort op het belang van projectonderwijs met externe opdrachtgevers. Hoe zorg je er nu voor dat mbo-scholen en bedrijven online kunnen samenwerken? En hoe faciliteer, monitor en beloon je de virtuele samenwerking tussen studenten over mbo-instellingen heen?

Het derde prototype richt zich op het aanjagen van een cultuur in scholen waarin onzekerheid en fouten maken worden omarmt en niet worden vermeden. In een omgeving waarin de onzekerheid groot is, is het namelijk belangrijk om vanuit je eigen ‘resources’ beslissingen te maken: wie ben ik, wie ken ik en wat kan ik? Het vierde prototype verkent hoe de kopopleiding vakman/ ondernemer eruit ziet wanneer je volledig vertrekt vanuit dat uitgangspunt.

Ben je geïnspireerd en wil je meer lezen? Of wil je aan de slag met één van de 4 prototypes? Laat het ons weten via o2lab@rvo.nl. 

Meer lezen?

Sociaal Werk(t): Nieuwe kansen voor de mbo’er sociaal werk

Move21 | Toolkit voor het formatief beoordelen van toekomstgerichte vaardigheden in het mbo